Ajatuksia puoliväliriihestä

Hallitus sai eilen päätökseen puoliväliriihensä, jossa tehtiin myös opiskelijoihin vaikuttavia päätöksiä.

Riihessä tehtiin hyviä päätöksiä kuten opintotuen huoltajakorotus sekä koulutukseen ja tutkimukseen ohjattujen varojen nosto, vaikkei kaikkia tarpeellisia toimenpiteitä saatukaan vielä tehtyä.

Yritystuista ei saatu vieläkään leikattua, mutta uskomme vahvasti, että budjettiriihessä voidaan ainakin osittain puuttua kilpailua vääristäviin yritystukiin. Kampusporvarit uskovat, että vapaa markkinatalous on pätevämpi määrittelemään menestyvät yritykset kuin valtio.

Positiivista riihen antia taas edustaa opintotukeen lisätty huoltajakorotus, jota opiskelijajärjestöt ovat kovasti tavoitelleet. Kokonaisuudessaan riihessä osaamiseen ja koulutukseen ohjattiin yli 400 miljoonaa euroa, josta 200 miljoonaa budjettirahoituksena sekä 200 miljoonaa pääomituksina. Tutkimukseen ja innovaatioihin kohdennettiin yli 100 miljoonaa Tekesin ja Suomen akatemian kautta. Tämä on hienoa, sillä Kampusporvarien mielestä Suomi lähtee nousuun vain korkeamman osaamisen ja innovaatioiden kautta.

Opiskelijoiden toimeentuloon vaikuttaa lisäksi syksyn yleiseen asumistukeen siirtyminen ja nyt siihen sovitut leikkaukset.  Nyt sovittu alueellinen neliötukikatto sekä elinkustannusindeksiin sitominen hillitsevät menojen nousua. Nähtäväksi jää kuinka suuresti muutos kurittaa pienissä asunnoissa asuvia opiskelijoita.

Myös kannustinloukkujen purkaminen pieni– ja keskituloisten päivähoitomaksuja alentamalla on hyvä uudistus, sillä Suomi tarvitsee myös pienten lasten vanhempien työpanosta.

Kampusporvarit toivoo että tämän puoliväliriihen myötä koulutuksesta ja tutkimuksesta leikkaamisen tie on kuljettu loppuun, ja jatkossa hallitus panostaa korkeaan osaamiseen ja innovaatiohin.