Kannanotto julkaistu 26.1.2016

Kaupunginhallitus on maanantaina 25.1. kokouksessaan käsitellyt Vaasan opiskelija-asuntosäätiön tonttien vuokrien korottamista. Kokoomuksen ryhmä vastusti opiskelijoiden vuokrien korottamista ja lopulta esitys vedettiin pois. ”Kokoomuksessa nähdään, että ainoa tapa varmistaa Vaasan asema korkean osaamisen keskittymänä, on tehdä konkreettisia päätöksiä tämän tavoitteen eteen.”, kommentoi Vaasan kampusporvareiden puheenjohtaja Tiia Röksä.

Esityksenä oli Vaasan opiskelija-asuntosäätiön tonttien alennetuista vuokrista luopuminen. Koko esitystä seurasi virkamiesten vähintäänkin erikoinen yritys muuttaa valtuuston jo kerran tekemää päätöstä alennetuista vuokrista. Jos tämä esitys olisi hyväksytty, olisi opiskelijoiden vuokria jouduttu korottamaan huomattavasti.

“Tämä olisi ollut epäjohdonmukainen päätös itseään opiskelijakaupungiksi kutsuvalta Vaasalta samaan aikaan, kun esimerkiksi Joensuussa on päätetty kymmenien miljoonien investoinneista opiskelija-asuntoihin”, Tiia Röksä jatkaa. “Jos päättäjät haluavat Vaasan olevan entistä vetovoimaisempi nyt ja tulevaisuudessa, meillä ei ole silloin varaa tehdä näin lyhytnäköisiä päätöksiä”, Vaasan Kokoomusnuorten puheenjohtaja Juuso Aaltonen tiivistää.

Me Kokoomuksessa haluamme kasvattaa merenkurkun elinkeinoklusterista Pohjoismaiden parhaimman talousalueen. Meidän tulee panostaa korkeaan osaamiseen ja ihmisiin. Kehitystyö ei saa jäädä vain juhlapuheiden korulauseeksi. “Olemme erittäin tyytyväisiä hallitusryhmämme suoraselkäiseen toimintaan. Tästä on hyvä jatkaa”, Juuso Aaltonen toteaa.

Vaasan Kampusporvarit ry.                                           Vaasan Kokoomusnuoret ry.
Tiia Röksä                                                                          Juuso Aaltonen
puheenjohtaja                                                                   puheenjohtaja

0503629210                                                                       0445493779
tiia.roksa (at) hotmail.fi                                                   juusoae (at) gmail.com