Harvoin näen yhtä paljon kiinnostuneita, ystävällisiä ja kahvia tarjoavia ihmisiä kaupungilla kuin nyt. Ja kaikilla oli jokin värikäs pinssi rinnassaan. Taitaa olla vaalit tulossa.

Jykolla on kymmenen kunnallisvaaliehdokasta tänä vuonna. Se on kymmenkertaisesti meidän vuoden 2008 vaalien ehdokasmäärä. Koko Jyväskylässä ruiskukkaa rinnassaan kantavista ehdokkaista näin ollen joka kymmenes on jykolainen.

Ehdokkaat ovat tuotteistaneet itsensä. He aktivoivat lähipiiriään keskustelemaan ja vaikuttamaan. He yrittävät vakuuttaa kaverit ja ohikulkijat siitä, kuinka hyviä valtuutettuja he olisivat. He kuuntelevat ihmisiä, olivatpa puolesta tai vastaan. He seisovat syksyn viimassa koko päivän, kun ohikulkijat kävelevät koteihinsa. He uskovat tekemiseensä, hymyilevät ja kannustavat toisiaan. He taitavat olla tosissaan.

Porukasta muodostui lopulta ihanteellinen, vaikka ehdokasrekry oli hektinen. Meillä on kuusi miestä ja neljä naista. On yliopistoa ja ammattikorkeakoulua edustavia nuoria, on uusia kasvoja sekä jo tuttuja kasvoja, on valtio-oppineita ja on urheilijoita, on kymmenen hyvinkin erilaista kampanjaa. On kymmenen visiota siitä, millainen on hyvä Jyväskylä.

Olemme olleet mukana nostamassa opiskelijoita koskettavia teemoja esille yhdessä JYYn ja JAMKOn piirissä. Nuo teemat nimettiin Opiskelijan kodiksi. Näkyvyys nuorella opiskelevalla ehdokkaalla onkin nyt parempi kuin koskaan. Kampusalueiden sisätilat ovat kuitenkin vaalikaranteenissa, mikä vääristää pelikenttää osaltaan. Nuoret hyödyntävät aktiivisesti useita eri kanavia ja laittavat persoonansa peliin.

Alussa ehdokkaille tykitettiin monesta lähteestä paljon hyödyllisiä neuvoja, annettiin päivämääriä ja raapusteltiin budjettisuunnitelmia. Tärkein oli kuitenkin oman tiimin kokoaminen lähelleen, mikä saattoi olla haastavaa. Ehdokas ei voi tehdä kaikkea yksin – oli uskallettava pyytää apua.

Viimeiset kaksi kampanjaviikkoa ovat nyt käynnistyneet, ja lipun voi käydä jo pudottamassa uurnaan. Jokainen ehdokas on kiristänyt tahtiaan sunnuntai 28. lokakuuta mielessään.

Usein nuorten aloitteet ja yhteiskunnallisten asioiden kommentointi saatetaan heittää Erilaisia poliittisia mielenosoituksia –koppaan. Kun kunnanvaltuutettu kommentoi asioita, se on sitä oikeaa politiikkaa.

No, meidän ehdokkaat ovat matkalla sinne oikeaan politiikkaan.

Jori Hurula
Jyväskylän kokoomusopiskelijoiden vaalipäällikkö