Kokoomusopiskelijoiden edustajistoaloite 22.1.2011

Suomessa on kaiken kaikkiaan 110 000 jalkapallon lisenssiharrastajaa, joista 90 000 on nuoria ja 20 000 aikuisia. Viikottain lajia harrastaa 261 000 lasta ja nuorta, 121 000 aikuista ja 84 000 vapaaehtoistoimijaa. Näillä luvuilla jalkapallo on Suomen ylivoimaisesti suosituin urheilulaji. Tämän lisäksi laji on myös maailmanmittakaavassa harrastetuin ja seuratuin joukkuelaji.

Syitä jalkapallon suosioon on monia. Laji on äärimmäisen tasa-arvoinen urheilumuoto. Pelaamiseen tarvitaan vain maalit ja pallo, kun useat muut urheilulajit edellyttävät kalliiden varusteiden hankkimista ja hinnakkaiden peliympäristöjen rakentamista ja ylläpitoa.

Jalkapallo on myös Jyväskylässä seurattu urheilumuoto. Tästä huolimatta opiskelijoiden oman kentän, kampuksen kentän puitteet jalkapalloiluun ovat verrattain huonot. Suurin ongelma kentällä ovat maalit, jotka ovat kooltaan huomattavasti oikeita maaleja pienempiä. Sääntömääräiset maalit ovat leveydeltään 7,32 ja korkeudeltaan 2,44 metriä (Palloliiton Jalkapallosäännöt, sivu 6).

Nykyisten maalien ja virallisten maalien suuren kokoeron johdosta lajin luonne muuttuu suuresti kampuksen kentällä pelattaessa. Tarkoitus ei ole suinkaan poistattaa pieniä maaleja, vaan tarjota niiden lisäksi myös vähintään kaksi suurta maalia kenttää käyttäville. Tämä kannustaisi osaltaan opiskelijoita liikkumaan, sillä sijaitseehan kampuksen kenttä yliopistomme ytimessä.

Aloitteen hyväksyessään edustajisto velvoittaa hallitusta selvittämään mahdollisuuksia hankkia isot maalit kampuksen kentälle yhdessä yliopistoliikunnan tai muiden mahdollisten tahojen kanssa. Esitämme, että edustajisto lähettää aloitteen hallitukselle toimenpiteitä varten.

Jyväskylän kokoomusopiskelijat