Esittely

Jos yhteiskunnallinen toiminta ja opiskelijapolitiikka tuntuvat mielestäsi kaukaiselta ja jäykältä, olet tuskin törmännyt Jyväskylän Kokoomusopiskelijoihin.

Kokoomuksen opiskelijaliitto Tuhatkuntaan kuuluvana yhdistyksenä puolustamme opiskelijan oikeuksia toimivaan ja onnistuneeseen opiskeluelämään.

Yhteiset tapaamiset ja tempaukset ovat tärkeä osa toimintaamme. Emme siis tyydy ainoastaan aloitetehtailuun, vaan konkreettisesti teemme jäseniemme elämästä hauskempaa ja värikkäämpää.

Yhdistämme yliopisto-opiskelijoita yli tiedekunta-, ainejärjestö- ja kansallisuusrajojen ja toimintamme onkin kaukana kankeasta ja pöhöttyneestä politikoinnista.

Miksi turhautua poliittisen vaikuttamisen koukeroihin yksilönä, kun voit tehdä sen ryhmässä ja tällöin jopa onnistua? Uudet jäsenet otamme vastaan opiskelijahenkisellä lämmöllä ja avoimuudella.

Jyväskylän Kokoomusopiskelijat vaikuttavat viidellä tavalla:

1. paikallisesti Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan edustajistossa
  2. paikallisesti Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijakunta Jamkossa
  3. paikallisesti kunnallispolitiikassa Kokoomuksen Jyväskylän kunnallisjärjestön ja jykolaisten valtuutettujen kautta
  4. valtakunnallisessa politiikassa keskusjärjestömme Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunnan kautta
  5. valtakunnan politiikassa Kokoomuksen kautta

Toiminta ylioppilaskunnassa ja opiskelijakunnassa

Toimintamme pääpiste on ehdottomasti vaikuttaminen Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnassa edustajistoryhmästämme käsin. Olemme oikeasti edistämässä opiskelijoiden asioita yliopistollamme. Haluamme olla aktiivisessa roolissa niin päätöksenteossa kuin keskusteluissakin. Toinen kasvava toiminta-alue on Jamko, jossa aiomme tulevaisuudessa tehdä näkyvämmin tuhatluntalaista politiikkaa.

Toiminta kunnallisessa päätöksenteossa

Jyväskylän kaupunginvaltuustossa istuu tällä hetkellä kaksi jykolaista valtuutettua: Antti Saleva (kulttuuri- ja liikuntalautakunnan pj) ja Caius Forsberg (tarkastuslautakunnan jäsen, kulttuuri- ja liikuntalautakunnan varajäsen). Myös muita jykolaisia vaikuttaa lautakuntapaikoilla ja luottamustoimissa. Erityisen tärkeänä näemme yhteydet tärkeimpiin kuntavaikuttajiin ja valtuutettuihin, joiden kautta voimme vaikuttaa tärkeinä pitämiimme asioihin laajemmin kaupungissamme.

Toiminta Tuhatkunnassa

Tuhatkunta on Kokoomuksen opiskelijaliitto, jolla on paikallisyhdistyksiä ympäri Suomen. Jyväskylän Kokoomusopiskelijat on yksi näistä paikallisyhdistyksistä. Tuhatkunta katsoo asioita opiskelijan näkökulmasta vastuullisesti vaikuttamalla valtakunnan politiikkaan suurempia kokonaisuuksia silmällä pitäen. Kokoomusopiskelijat ottaa kantaa asioihin jo niiden valmisteluvaiheessa. Jyväskylän Kokoomuspiskelijat osallistuvat aktiivisesti liiton järjestämiin tapahtumiin ja ajatustyöhön mietittäessä Tuhatkunnan tulevia linjauksia.

Toiminta kokoomuksessa

Toimimme kokoomuksen puolueyhteisössä lähinnä Tuhatkunnan kautta, mutta yhdistyksellä on suorat yhteydet myös oman alueemme kansanedustajaan. Kansanedustajia, meppejä ja ministereitä sekä muita vaikuttajia vierailee aika ajoin yhdistyksemme tilaisuuksissa. Jyväskylän Kokoomusopiskelijat osallistuvat myös puoluekokouksiin  ja muihin Kokoomuksen tapahtumiin.