Kaksi vuotta – viidet vaalit, mitä häh? Näin on ainakin minun kohdallani. Enkä laske tähän edes seurakuntavaaleja. Kyseessä on vaalit joissa aion tehdä jonkun erinomaisen ehdokkaan kampanjaa tai olla itse toivottavasti erinomainen ehdokas. Tiedossa siis ovat: Eduskuntavaalit 2011, ylioppilaskunnan edustajistovaalit 2011, presidentinvaalit 2012, kunnallisvaalit 2012, ja taas edustajistovaalit 2012. Kyllä, meillä HYYssä on päätetty, että edustajistovaalirytmiä siirretään, jotta hallinnon opiskelijaedustajien vaalit ja edarivaalit toimitetaan tulevaisuudessa vuorovuosin. Tämän vuoksi saamme nauttia edarivaaleista kahtena vuotena peräkkäin kaikkien muiden vaalien lisäksi. Se jos mikä opiskelijapoliitikkoa ilahduttaa. Vai ilahduttaako?

Tämähän toki saattaa kuulostaa siltä, että seuraavat vaalit jo tulevat, vaikka edellisistä ei ole vielä välttämättä selvittykään. Mutta ei se haittaa, sillä vaaleista voi nauttia, vaalityöstä voi tykätä ja vaalit tuovat monella tavalla iloa arkeen. Kaikki tuntuu ennen äänestystä olevan mahdollista. Pieni mukava jännitys on ihanaa! Vaalien aikana saa myös käydä normaalista väittelystä ja keskustelusta poikkeavaa ajatusten vaihtoa. Silloin saa ja pitää haastaa itseään ja ajatuksiaan muiden – ja etenkin eri mieltä olevien ehdokkaiden tai vaalityöntekijöiden kanssa.

Minä pidän vaaleista, niiden tuomasta tunnelmasta ja kampanjoinnista. On ihanaa suunnitella ja pohtia kampanjan toteutusta. On mukavaa keittää kaffetta vaalimökillä ja keskustella kunnallispolitiikasta kunnallisvaalien alla, vaikka en ole itse ollut vielä koskaan kunnallisvaaliehdokas. On hauskaa tarjota opiskelijoille vaalinuudelipaketteja päärakennuksen edessä ja keskustella ylioppilaskunnan asioista. Kaikesta en tietenkään tiedä kaikkea, kaikesta en osaa keskustella, mutta paljon olen oppinut. Ja tietoa aina on tarjolla, kunhan sitä vain haluaa etsiä. Google onnistuu joskus olemaan todella hyvä ystävä.

Nyt hiljalleen voimme alkaa valmistautua ensi huhtikuun eduskuntavaaleihin, jotka ovat alle puolen vuoden päässä. Toivon, että jokainen meistä tuhatkuntalaisista lähtisi jonkun ehdokkaan kampanjaan. Vaalityötä voi tehdä monella tavalla. Se ei tarkoita sitä että kaikkien tarvitsisi jakaa flaikkua kadunvarressa 24/7. Tapoja tehdä kampanjaa on yhtä monta kuin itse tekijöitä. Mitä enemmän meitä on, sitä parempi tunnelma ja vaalitulos, niin ehdokkaan kuin kokoomuksen kannalta. Odotan kovasti tulevia eduskuntavaaleja. Niistä tulee varmasti aivan mahtavat! Ja toivottavasti meillä on sen jälkeen myös tuhatkuntalainen kansanedustaja.

Helen Fils
Kokoomusopiskelijoiden varapuheenjohtaja