Terveisiä Tanskasta.

Opiskelija- ja nuorisojärjestöt julkaisivat tänään Helsinki Priden alla kannanoton ”Rakkautta, ihmisoikeuksia ja tasa-arvoinen avioliittolaki”. Keskustelimme kannanotosta liittohallituksemme kanssa pitkään ja päädyimme ratkaisuun, jossa jättäydyimme siitä pois.

Aihe on itselleni henkilökohtaisestikin tärkeä, sillä muutama itselleni todella läheinen ihminen sekä muutamat ystäväni elävät samaa sukupuolta olevien kanssa parisuhteessa. Olen omalta osaltani pyrkinyt edistämään homoseksuaalien yhdenvertaisia oikeuksia, koska koen sen olevan sellainen asia, jota voin konkreettisesti omalla toiminnallani edistää. Henkilökohtaisella tasolla koen sen olevan jopa oma velvollisuuteni läheisiäni kohtaan.

Moni on jo ehtinyt kysymään, että onko Tuhatkunta muuttanut suhtautumistaan? Tähän voin todeta, että ei ole ja mikäli se minusta henkilökohtaisesti riippuu, niin se ei sitä muutakaan. Yhden kannanoton väliin jättäminen ei tätä muuksi muuta, sillä vaikuttamisen tapoja on monia. Yksi tapa vaikuttaa, on viedä asiaa puolueen sisällä eteenpäin ja teen oman osani, jotta kokoomus edistää yhdenvertaisuuden toteutumista.

Päätöksemme jättäytyä pois kannanotosta, perustui sen kirjoitustapaan ja esiin nostettuihin teemoihin. Koimme tekstin pitäneen sisällään paljon sellaista, jota emme kokeneet kokoomuslaiseen ajatusmaailmaan soveltuviksi. Korostan, että nämä asiat eivät siis olleet avioliittolain muuttaminen sukupuolineutraaliksi tai ihmisoikeudet, vaan aivan muut tekijät. Esimerkiksi tilan korostaminen oli yksi niistä tekijöistä, jotka tuntuivat meille kovin vasemmistonuorten kampanjaa mukaileviksi. Toinen asia, jota pohdimme pitkään olivat käytetyt esimerkit. Kukaan ei kiellä Pietarin tapahtumia, mutta muutoin epäselvä teksti aiheutti kovin paljon mietintää.

Lopuksi toivon, että Pride-paraati sujuu tänä vuonna rauhallisissa merkeissä ja kerää paljon osallistujia myös meiltä.

PS. Tanska hyväksyi sukupuolineutraalin avioliittolain hetki sitten, miksi emme siis tekisi Suomessa samoin? Meistä se ei jää ainakaan kiinni.

– Akseli
Kirjoittaja on kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja.