JenniUsein minulta kysellään, että miksi olen Kokoomusopiskelijoiden jäsen ja vieläpä liittohallituksessa. Tänään, lukiessani SONKin mielipidekirjoitusta Työurien pidentämisestä http://sonk.fi/2013/03/18/demariopiskelijat-10-keinoa-tyourien-pidentamiseen/, minulle kirkastui jälleen yksi syy jäsenyydelleni. Kuten usein työurakeskustelussa, opiskelijat ja työura halutaan lakaista pöydän alle. Näin myös SONK:ssa.

Kun puhutaan työurien pidentämisestä alku-ja loppupäästä, toistellaan papukaijamaisesti nopeampia valmistumisaikoja. Meille halutaan siis työelämään totuttautumattomia, kaavamaisesti opiskelleita nuoria, joilla ei ole kokemusta työelämästä eikä oikeaa kuvaa siitä, mitä työelämässä oleminen tarkoittaa. En kuitenkaan halua väittää että olisi väärin keskittyä vain opintoihin . Väitän kuitenkin, että se ei välttämättä ole edes paras tapa opiskella. Ne opiskelijat, jotka työskentelevät opintojensa aikana ja ehkä jopa venyttävät tämän vuoksi opintoaikaansa, ovat oikeasti sellainen luonnonvara, jota tulisi kiitellä, ei haukkua.  Välivuosia on myös monenlaisia. Koen itse viettämäni välivuoden eduskunnassa oikeasti omaa työllistymistäni edistävänä tekijänä. Tällä hetkellä vain niin opintotukimalli, kuin työurapoliittinen keskustelu, ei ota tätä huomioon.

Myös demariopiskelijat lankeavat tähän ansaan. Sen sijasta, että työllistymismalli olisi oikeasti opiskelijoita ja työuraansa alkavia tukevia, on mallissa ajettu alas mm. varusmiespalveluksessa saatava kokemus. Mietin omaa veljeäni, joka sai armeijasta merkittävää johtamis- sekä ryhmässätoimimiskokemusta. En väitä että malli olisi huono (mm. AHOTin tunnustaminen), mutta väitän että mallista puuttuu oikeasti meitä opiskelijoita koskettavat ajankohtaiset asiat. Kokoomusopiskelijat ovat jo pitkään tunnustaneet tosiasiat ja nostaneet keskustelua mm. opintotuen kannustavuudesta ja nykyisistä tukirajoista. (mm. http://kokoomusopiskelijat.fi/?p=1825)

Henkilökohtaisesti pidän opiskelijoiden työuran ja opiskelun käsi kädessä edistymisestä yhteänä tärkeimmistä keskustelun aiheista, varsinkin meillä poliittisilla opiskelijajärjestöillä. Miettikää, minkä kuvan annamme opiskelijoille siitä, että omalla yritteliäisyydellä kyllä pärjäät pidemmälle. Panosta opintoihin. Älä työuraan, tai viemme sinulta tuhkatkin pesästä.

Kokoomusopiskelijat- Siksi, Därför.

– Jenni

Kirjoittaja on kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen.