Presidentinvaalien ennakkoäänestys käynnistyi tänään ja valinnan tekemisen aika on käsillä. Eri ehdokkaat ovat käyneet kampanjaa monin tavoin. Sosiaalinen media, televisio, radio ja sanomalehdet ovat olleet täynnä vaalipropagandaa. Galluppeja teetetään ja kannatuslukujen esitystavastakin on saatu aikaan jonkun verran keskustelua. Kiinnostavaa on kuitenkin se, että perinteisesti presidentinvaalit herättävät enemmän kiinnostusta kansalaisissa kuin esimerkiksi eduskuntavaalit. Tämä siitäkin huolimatta, että presidentin valtaoikeuksia on karsittu.

Nyt valitaan Suomelle suunta seuraaville kuudelle vuodelle. Presidentin pitää olla sellainen, jonka sanat ja teot kohtaavat. Pelkkä puhe ilman tekoja on turhaa ja jytkystä on lopulta tullut pelkkä tussahdus. Enää eivät irralliset heitot riitä, vaan ehdokkailta vaaditaan enemmän, sillä ovathan he ehdokkaina valtion päämieheksi/-naiseksi. Suomi tarvitsee näinä vaikeina aikoina tekoja pelkkien puheiden sijaan. Tällöin valintana on luontevasti Sauli, jolla sanat ja teot kohtaavat.

Meille tuhatkuntalaisille on toki kiinnostavaa tietää, miten Sauli tässä mittelössä pärjää. Oletettavaa olikin, että äänestyksen lähestyessä gallupkannatus hieman laskee, mutta silti Saulin kannatus on pysynyt ällistyttävän korkeana muihin ehdokkaisiin verrattuna. Tosin me emme voi levätä laakereillamme, sillä vanhan sanonnan mukaan on olemassa vale, emävale ja tilasto. Olisi suuri virhe luulla, että tulos tulee itsestään. Tässä asetelmassa on tehtävä entistä vahvemmin töitä. Emme saa hairahtua muiden ehdokkaiden aliarviointiin, sillä tulos tulee tekojen myötä ja toisten ehdokkaiden mollaaminen ei kuulu valikoimiimme. Paras tapa vastata turhaan provosointiin on keskittyä omaan tekemiseen ja pitää pää kylmänä.

Vaalien ensimmäisen kierroksen kampanjoinnissa on käännytty loppusuoralle ja on loppukirin aika. Lukuisat keskustelut erilaisten ihmisten kanssa, hetket Cafe Niinistöissä sekä esitteiden ja kampanjamateriaalien jakoa sisältäneet viime päivät ovat vaatineet toki veronsa. Sauli itsekin on tehnyt suuren työn kiertäessään Suomea, osallistuessaan paneeleihin ja haastatteluihin laittaen itsensä likoon. Meidän tehtävämme on kirittää Saulia ja tuoda panoksemme kampanjaan mahdollisimman hyvän tuloksen saamiseksi jo ensimmäisellä kierroksella. Pistämme siis kaikkemme peliin ja vasta äänestysajan päätyttyä otamme rennommin.

Tuhatkunta haastaakin teidät vaaliuurnille jo tästä päivästä alkaen, sillä meidänkin puheemme ja tekomme kohtaavat.

Akseli
Kirjoittaja on Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja ja sanojensa mittainen mies.