Aina välillä se iskee. Nimittäin fiilis, että politiikan tekeminen on hanurista. Pitkäksi venyvät päivät, yöt poissa kotoa ja Facebookin inboxiin tai blogin kommenttiosioon tupsahtanut ilouutinen, että olet harvinaisen p***a ihminen tuntemattoman henkilön toimesta. Taustojasi tutkitaan ja erheitäsi ihmetellään. Politiikan tekeminen on siis raadollista puuhaa. Tosin onneksi fiilis iskee suhteellisen harvoin ja kestää hyvin lyhyen aikaa.

On siis nostettava hattua kaikille, jotka ovat politiikkaan lähteneet mukaan. Ei ole helppoa olla erossa perheestään ja lähimmäisistään vain sen vuoksi, että hoitaa saamiaan luottamustehtäviä. On kuitenkin muistettava, että jokainen ”leikkiin” mukaan lähtenyt on tehnyt siitä tietoisen ratkaisun. Siinä vaiheessa tietyllä tapaa ottaa kannettavakseen sellaisen leiman, että siellä se nyt taas suhmuroi kabineteissa itselleen etuja. Näinhän sitä puhutaan, vaikka totuus onkin toisenlainen.

Harva on kuitenkaan osannut odottaa sitä, että esimerkiksi kunnallispolitiikassa tekemiäsi ratkaisuja kyseenalaistetaan jatkuvasti pienen ryhmittymän toimesta. Tai vaihtoehtoisesti niin sanotut ”ammattivalittajat”, jotka viivästyttävät järkeviäkin projekteja vuosikausilla. Rakentavan lähestymistavan ylläpitäminen on tällöin aika pirun vaikeaa sellaisten henkilöiden suuntaan, jotka eivät itseäsi kohtaan rakentavia ole. Sen lisäksi, mitä pidemmälle etenet, sitä tarkemmin tekemisiäsi tutkaillaan. On selvää, että jos virheitä on tullut tehtyä, niin siitä on myös seuraamuksensa. Näinhän se kuuluukin mennä. Välillä tosin ihmetyttää se mentaliteetti, että ihminen tuomitaan julkisesti vailla mitään mahdollisuutta puolustautua. Normaalistihan on syytön, kunnes toisin päätetään.

Puhumattakaan siitä, että internetin syövereissä saat ”kehuja” tai jopa uhkauksia. Viime aikoina olemme valitettavasti saaneet lukea, että myös väkivaltaa ja väkivallan uhkaa on koettu erilaisten tilaisuuksien yhteydessä. Pahoittelen kielenkäyttöäni, mutta on se nyt perkele, että tässä tarvitsisi vielä pelätäkin, kun yhteisiä asioita hoitaa!

Miksi ihmeessä siis tätä teen? Olen aina ollut kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista ja tahtonut vaikuttaa. Tämä vie toki paljon aikaa, mutta olen nauttinut tästä todella paljon. On toki asioita, jotka olisin halunnut hoitaa paremmin. Niistäkin olen kuitenkin saanut arvokasta oppia, jota voin hyödyntää tulevaisuudessa. Kaikki tämä oppimani ylittää kirkkaasti sen, mitä haittapuolia tämä tuo tullessaan. Sitä paitsi haluan itse vaikuttaa asioihin sen sijaan, että joku toinen tekisi sen minun puolestani. Ja kun homma alkaa niin sanotusti risoa, laitan nappikuulokkeet korviini, laitan hivenen rankempaa musiikkia soimaan ja lähden liikkumaan.

Lähde siis ihmeessä mukaan toimintaan, jos haluat vaikuttaa vaikka kotikatuasi koskeviin asioihin. Saatat yllättyä kaikesta oppimastasi ja saamistasi uusista tuttavuuksista.

– Akseli
Kirjoittaja on poliittisen kotinsa kokoomuksesta löytänyt vasemmistolaisen kotikasvatuksen saanut kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja.