Perussuomalaisten tänään julkaistusta eduskuntavaaliohjelmasta riittäisi kokonaiseen blogisarjaan päivittelemistä, mutta perussuomalaisten käsitys sivistyksestä kuitenkin kolahti opiskelijapoliitikkoon yhtä ikävällä tavalla kuin Kelan kirje postilaatikosta.

Perussuomalaisten sivistyspolitiikan keskiöön on nostettu syntyvyyden lisääminen samaan aikaan kuin kaikkialla kehittyvässä maailmassa, erityisesti naisten, koulutuksella on nähty olevan juuri päinvastainen vaikutus. Vaaliohjelmassa sanotaan suoraan, että opintotuki on vain väline saada opiskelijat nopeammin tekemään lapsia. Opintotukeen liittyvät hurskaat parannusehdotukset ovat siis perussuomalaisten tulonsiirtoa synnytysvalmennukseen.

Mahtoivatkohan perussuomalaiset olla synnytyslaitoksella sinä päivänä, kun ammattikorkeakoulujärjestelmä tähän maahan laitettiin pystyyn? Ainakaan sanallakaan ei 130 000 korkeakouluopiskelijaa tuntunut olevan perussuomalaisille tärkeitä, vaikka ensi vaalikaudella juuri ammattikorkeakouluopiskelijat ovat, tai ainakin heidän pitäisi olla, koko korkeakoulupolitiikan keskiössä. Vai onko heidän huomiotta jättämisensä tulkittava muutenkin niin nostalgiaa pursuvassa prujussa niin, että perussuomalaiset kannattavat opistoasteen tuomista takaisin koulutusjärjestelmään?

Ehkäpä perussuomalaisten ratkaisu alhaiseen syntyvyyteen on sama kuin alkoholiin: Ehkäisyvälineiden mielikuvamainonta tulee kieltää ja niiden hintoja korottaa. Tulikohan toimistolla mieleen ollenkaan, että nämäkin suut on ensin valtion varoilla ruokittava, päivähoidettava ja koulutettava ennen kuin alkavat veronmaksajiksi? Ei puutakaan voi metsästään myydä seuraavana päivänä taimien istutuksesta. Vähän hukkaan siinä yliopistosivistys menee, jos sen ainoana tarkoituksensa on puristaa sivistyksensä pienempään pakettiin ja ulostaa se joka yhdeksän kuukauden välein.

Siinä, missä erinomainen suomalainen siemen on saatava lisääntymään ja täyttämään maa hinnalla millä hyvänsä, perussuomalaisten mielestä maahanmuuttajat eivät tietenkään tuo helpotusta väestön ikääntymiseen ja valtion velkaantumiseen. Jotakin terävää valkoisten, suomea puhuvien yliopisto-opiskelijoiden tavarassa täytyy olla, kun perussuomalaiset ovat valmiit satsaamaan sen käyttöön saamiseksi miljoonia euroja vuodessa opiskelijoiden kouluttamiseen.

Taisivat perussuomalaiset olla siellä synnytyslaitoksella myös silloin, kun yliopistolakia tehtiin. Sen verran erikoisesti he ovat ymmärtäneet uusien innovaatioiden synnyttämisen.

Jenny Nyman

kirjoittaja on Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja ja pitänyt yliopistosivistyksensä toistaiseksi itsellään