Presidentinvaalit kunnialla takana. Paras henkilö valittu Suomen Tasavallan seuraavaksi presidentiksi. Tyhjä olo, mitäs sitten?

Tämä tyhjäkäynti näkyi myös täällä toimistolla jonkun verran. Naapurissa asuva Nuorten liitto palailee vasta tällä viikolla työn äärelle. Myös Kokoomusopiskelijat hengähti hieman. Mutta nyt työ jatkuu, niin täällä kuin koko politiikan kentällä.

Ja sen huomaa. Media ja kansa on jälleen saanut uutta pureksittavaa kuntauudistus- ja varuskuntaesitysten muodossa, korkeakoulupolitiikka käynnistelee dieseleitään ja aletaanhan tässä hakemaan asetelmia jo myös ensi kesää ajatellen.

Meillä Kokoomusopiskelijoissa paluu vaalien jälkeiseen arkeen kuluu oman jäsenkyselyn valmistelussa, liittohallituksen kokouksen merkeissä ja Talvikorkeakoulua suunnitellessa. Merkitkäähän kaikki kiinnostuneet kalenteriinne päivämäärät 31.3.-1.4. Tuolloin järjestetään Talvikorkeakoulu.

Tässä keväällä tulemme puheenjohtajan kanssa myös tapaamaan ainakin Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston johtoa ja pyrimme myös yliopistojen vastaavan konklaavin tapaamaan. Niistä sitten myöhemmin.

Nyt on myös hyvä hetki pohtia ja ideoida tulevaa Kokoomuksen puoluekokousta ja aloitteita sinne. Kannustankin kaikkia tekemään oman osansa tässä savotassa. Perinteisesti me Kokoomusopiskelijat olemme olleet emopuoluetta ainakin kengurunloikan edellä ajatuksissa ja ideoissa, joten jatketaan uusien tuulien tuomista Kokoomuksen toimintaan.

Keväällä kiirettä pitää kuntauudistuskierroksen tiimellyksessä ainakin Virkkusella ja hänen esikunnallaan. Tätäkin kirjoittaessa kuuntelen toisella korvalla lähetystä maakunnasta. Huolia ja pohdittavia asioita vielä tässäkin uudistuksessa riittää, mutta väitän siitä tulevan hyvän.

Keskustan Mari Kiviniemi meni jotenkin sekaisin Paavosta ja yrittää nyt kovasti nostaa profiiliaan sekä omien, että Paavon kannattajien joukoissa. Haluaisin Marilta kysyä sen salin ja personal trainerin yhteystietoja, josta hän voimansa kehitti kuntauudistusjulkaisun 600 sivun tuhoamiseen repimällä. Kollega Murtosen kanssa yritimme pienemmillä paperinivaskoilla, mutta hävisimme aika selvin tennislukemin. Liekö adrenaliini ja pelko häviämisestä myös Marilla takaraivossa.

Lopuksi teen jotain, mitä en ihan ensimmäiseksi uskonut tekeväni tämän Liiton pääsihteerinä. Onnittelen Paavo Väyrystä. On se äijä, on se. Mitä syvemmällä Paavo käy, sitä suuremmalla voimalla hän ponnistaa takaisin pinnalle ja sen yläpuolelle. Tälläkin kertaa hän onnistui yllättämään, tosin ainoastaan oman puolueensa johdon, ilmoittamalla halukkuudestaan puheenjohtajaksi. Virtaa riittää miehessä ja harva voi sanoa omaavansa noin pitkän uran politiikan huipulla. Keskustassa riittää siis kuhinaa ja sähinää muutenkin kuin kuntauudistuksesta ja muurahaisista pöksyissä.

Jään mielenkiinnolla odottamaan niin omieni, kuin muidenkin puolueiden puoluekokousten tuomaa jännitystä kentälle. Tästä tulee mahtava kevät!

– Saku

Kirjoittaja on Kokoomusopiskelijoiden pääsihteeri.