AkseliPK1Helsingin Sanomat uutisoi tänään (18.10.) maamme hallituksen aikeista lisätä korkeakoulujen aloituspaikkoja tietyille aloille. Ymmärrän toisaalta haluja purkaa hakijasumaa, mutta eihän tämä kuitenkaan anna kovinkaan auvoista kuvaa harjoitettavasta koulutuspolitiikastamme.

Ei ole kovinkaan pitkää aikaa, kun käytiin laajaa keskustelua siitä, että tuleeko ammattikorkeakouluista leikata aloituspaikkoja vai ei? Nyt taas aloituspaikkoja ollaan lisäämässä. Johdonmukaisuus ja pitkäjänteisyys tuntuvat olevan asioita, joita suomalaisen koulutuspolitiikan brändiin ei nyt saa millään sovitettua.

Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta suoraan sanoen nyt tuntuu siltä, että hallitus on päättänyt tehdä ensin ja katsoa vasta sitten.  Osittain HS:n uutisessa esitetyt lisäykset ovat paikallaan, mutta joitakin siellä on liikaa ja muutamia puuttuu. Esimerkiksi lääkäreiden koulutusta ei olla lisäämässä, vaikka siihen myös tarvetta olisi.

Kukaan tuskin kieltää, etteikö korkeakoulujen sisäänpääsyssä olisi kehitettävää, mutta korjautuuko ongelmat vain lisäämällä sisäänottoa? Sanoisin, että eivät korjaudu. Suomen ammattikorkeakouluopiskelijakuntien liitto – SAMOK ry. toteaa opiskelijavalintauudistuksen sekä paremman toisen asteen opintojen ohjauksen olevan toimivia keinoja ongelman korjaamiseksi. Nostaisin esiin myös korkeakoulujen väliset siirtymät, jotka ovat hyvinkin hankalia ja useasti vaativat uuden hakukierroksen onnistuakseen.

On selvää, että tämän siirtymisen toteutuminen vaatii korkeakoulujen autonomian rajoittamista tietyissä määrin. En näe tässä sen kaltaista riskiä, että tätä alettaisiin käyttää kiertotienä alalta toiselle, sillä tämänkaltainen toiminta saadaan kyllä harkinnan kautta estettyä. Siirtymiä kuitenkin tapahtuu tälläkin hetkellä, mutta ne vaativat uuden haun.

Rehellisyyden nimissä onkin siis kysyttävä, että onko tämä nyt OKM:ssä harkittu aivan loppuun asti ja onko jokaiseen aloituspaikkaan varmuudella saatavissa täysi rahoitus? Ellei ole, lisäyksiä ei tule myöskään tehdä, jos vastaavasti ei joiltain aloilta aloituspaikkoja leikata vastaavasti. Koulutuksen yksikköhintojen tiputtaminen rapauttaa pala palalta korkeakoulutuksemme.

Krista Kiuru, on aikalisän paikka.

–          Akseli

Kirjoittaja on Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja