SDP:n uusi kansanedustaja Pilvi Torsti ehdotti ensi töikseen lukukausimaksuja toista korkeakoulututkintoa suorittaville opiskelijoille (HS 18.7.2017). Torsi puolusti lukukausimaksuja EU- ja ETA-maiden ulkopuolisille opiskelijoille ja ehdotti lukukausimaksuja toista korkeakoulututkintoa suorittaville. Jos kyseessä olisi ollut hallituspuolueen edustaja, niin opiskelijoiden edunvalvontajärjestöt olisivat jo järjestelemässä mielenosoitusta. Yliopistojen nuoret edunvalvojat tanssivat opposition pillin tahtiin. Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) näyttääkin puolustavan maksutonta korkeakoulutusta vain valikoiden.

Sivistys ei ole rajallinen resurssi. Torstin esitys lisäisi eriarvoisuutta ja murentaisi sivistysvaltion periaatetta. Monille valmistuneille uusi tutkinto voi tulla hyvinkin tarpeelliseksi muuttuvien työmarkkinoiden keskellä. Täydennyskoulutuksen ja elinikäisen oppimisen muodot ovat toistaiseksi niin kaukana, että toisen tutkinnon rajaaminen maksulliseksi olisi kapeakatseinen teko. Maksuton koulutus on mahdollisuuksien tasa-arvoa parhaimmillaan.

Näkyvimmin SYL vaati keväällä eduskuntapuolueita irtisanoutumaan lukukausimaksuista, kun Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA ehdotti yksittäisessä muistiossa lukukausimaksuja suomalaisille opiskelijoille. Erona on, että tuolloin yksikään puolue tai kansanedustaja ei ehdottanut lukukausimaksuja. Se ei toki estänyt vihreitä mustamaalaamasta kokoomusta lukukausimaksujen kannattajiksi. Lukuisat hallituspuolueiden edustajat olivat ehtineet torppaamaan ETLA:n esityksen jo ennen kuin SYL alkoi vaatimaan poliitikoilta virallista irtaantumista asiasta.

Nyt näyttää vahvasti siltä, että SYL on valmis pöyristymään ja tuohtumaan lukukausimaksuista ainoastaan, jos ne tulevat kuvitteellisesti hallituspuolueen edustajien suusta. Opposition mielettömille avauksille ummistetaan puolestaan silmät. Torstin ja ETLA:n tapaukset ovat osoitus ikävästä suunnasta, johon SYL on sortunut. Koulutus tarvitsee realistisen edunvalvojan, joka on valmis tuomaan ratkaisuja koulutuksen kehittämiseksi hallituksesta riippumatta. Toistaiseksi koulutusuudistusten läpivieminen on jäänyt hallituksen ja etenkin kokoomuksen harteille. SYL:n ei tule toimia oppositiopuolueiden ajatuspajana.

Tuomas Kuoppala
Kokoomuksen opiskelijaliitto