Barack Obaman perintö Valkoisessa talossa on juuri ja juuri ehtinyt viiletä, kun verhot on jo vaihdettu, media solvattu ja kansalaisjärjestöjen käsiä sidottu. Yhdysvaltain presidentti paitsi nimittää vävynsä neuvonantajakseen, tekee kaikkensa vapauden, tasa-arvon ja hyvinvoinnin ihanteiden murskaamiseksi.

Yle uutisoi presidentti Donald Trumpin allekirjoittamasta laista, joka kieltää yhdysvaltalaisrahoitteisilta kansalaisjärjestöiltä aborttineuvonnan ja aborttien tekemisen maailmalla. Maailmanlaajuisesti toimivat hyväntekeväisyysjärjestöt joutuvat hankalaan paikkaan. Joko ne jatkavat työtään perheneuvonnan parissa ja ovat vaarassa menettää leijonan osan rahoituksestaan, tai sitten valistustyö yksinkertaisesti lopetetaan. Presidentti Trumpin toive lienee skenaarioista jälkimmäinen. Kummoinenkaan ennustaja ei tarvitse olla, että vaikutukset tulevat olemaan maailmanlaajuisesti merkittäviä.

Aborttikysymys on vain yksi haituva Trumpin tupeessa. Kokonaisuudessaan presidentin ensimmäinen viikko maailman vaikutusvaltaisimmassa virassa on kulunut naisten, vähemmistöjen ja maahanmuuttajien oikeuksia polkiessa. Provokatiivinen ja syrjivä kielenkäyttö kampanjan aikana on asia erikseen. Näyttää kuitenkin siltä, että pahimmat tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia koskevat pelkomme ovat muuttumassa puheesta toiminnaksi.

Feministin vastakohta on Trump. Seuraavassa pyrin kolmen esimerkin kautta osoittamaan, kuinka Trumpin mahdolliset politiikkavalinnat sotivat feminismiä ja liberaalia maailmanjärjestystä vastaan. Kyse on täydellisen erilaisesta maailmankuvasta, kuin mitä maltillinen keskustaoikeisto ja oikeistofeministit esimerkiksi Suomessa edustavat.

1. Buy American, hire American – Ihan kivaa jos olet mies tai valmiiksi rikas.

Trumpin ‘America first’ -politiikka muodostunee ongelmaksi paitsi kansainväliselle yhteisölle, myös ihmisten vapaalle liikkuvuudelle ja Yhdysvaltain etnisille vähemmistöille. America first on joukko ajatuksia ja toimenpiteitä, joilla Trump aikoo elvyttää amerikkalaisia investointeja ja amerikkalaista teollisuutta. Ulkomaat eivät saa hyötyä amerikkalaisesta yritteliäisyydestä. Käytännössä America first -politiikka on veroetua ja tulonsiirtoja a) kaikkein rikkaimmalle, omistavalle kansanosalle ja b) amerikkalaiselle savupiipputeollisuudelle, perinteisille valkoisten miesten aloille. Nuo samat valkoiset, maailmaan ja Obamaan pettyneet miehet äänestivät Trumpin presidentiksi.

Noh, ukko pitää lupauksensa, mutta kustannukset tulevat olemaan huimia kaikille muille, kuin kaikkein rikkaimmille ja primitiivisen teollisuuden työläisille. Vuonna 2017 talouskasvu ja ihmisten vapaus ei synny hiilivoimaloista tai teräksestä. Oikeistofeministi esittää huolensa America first -politiikan osalta. Kuolevia teollisuudenaloja elvyttämällä ja tiettyjä kansanosia suosimalla ei päästä kovinkaan pitkälle. Tasa-arvo ja kansantalous siinä vain menevät. Vähemmistöjen oikeuksista puhumattakaan.

1.  Obamacare-roskiin ja valta vakuutusyhtiöille

Obamacare-terveydenhoitouudistuksesta voi olla sisällöllisesti ja rakenteellisesti montaa mieltä, mutta perusajatus istuu Pohjoismaisen oikeistofeministin mielenmaisemaan paremmin kuin hyvin. Valtio rakentaa kaikkein vähäosaisimmille väylän päästä terveys- ja hyvinvointipalveluiden pariin. Republikaania kuitenkin kiroiluttaa, Trumpia ehkä vielä vähän tavallistakin enemmän.

Obamacaren romuttaminen heikentää erityisesti pienituloisten asemaa terveydenhoitojärjestelmässä. Pienituloisten demografia ja maantiede onkin mielenkiintoista luettavaa. Eniten kärsivät etniset ja uskonnolliset vähemmistöt. Tämän lisäksi hyvinvointierot miesten ja naisten välillä kärjistyvät, sillä naisten yleinen palkkataso on Yhdysvalloissa miehiä alempi. Kun ei ole varaa vakuutukseen, ei ole oikeutettu kummoiseenkaan terveydenhoitoon. Oikeistofeministiä surettaa.

1. Abortti, oi pyhä abortti

Ensitöikseen presidentti Trump allekirjoitti lain aborteista ja perheneuvonnasta, jonka kuvasin heti tämän kirjoituksen alussa. Laki sitoo kansalaisjärjestöjen kädet perheneuvonnan ja valistuksen suhteen. Presidentti perustelee päätöstä sillä, että hän kunnioittaa kaikkien kansalaistensa elämää, myös syntymättömien. Elämä on itseisarvo, ei se, millaista elämä on.

Päätöksellään Trump alistaa naisen republikaaniseen tapaansa “biologiseen syntymärooliinsa” – lisääntymään ja kaitsemaan jälkeläisiä. Samalla hän kuitenkin sivuuttaa sen tosiasian, että jo nyt aivan liian moni nainen vaarantaa henkensä laittomien aborttien vuoksi. Aborttien teko ei lopu sillä että Trump niin päättää. On tutkittu juttu, että seksuaalivalistuksen ja perheneuvonnan tarjoaminen vähentää ei-toivottujen raskauksien määrää ja lisää seksuaaliterveyttä kaikin puolin. Trump tahtoo kuitenkin tunkea abortin takaisin tabukaappiin ja altistaa samalla tuhannet ja taas tuhannet naiset mielenterveysongelmille, syrjinnälle ja taloudelliseen ahdinkoon. Puhumattakaan siitä, että päätyy äidiksi tahtomattaan. Ilman aborttioikeutta naisen oikeus määrätä omasta ruumiistaan on puutteellinen. Jos neuvontaa ja toimenpiteitä ei ole tarjolla laillisesti ja ammattimaisesti, niin laittomasti niitä tullaan siitä huolimatta aina tarjoamaan. Oikeistofeministin tekisi mieli oksentaa tuon lain päälle.

Tässä muutama esimerkki siitä, missä Donald Trump on feministin vastakohta. Oli kyse sitten taloudesta, terveydenhoidosta tai ihmisoikeuksista, tuntuu tuore päämies mieskaarteineen sotivan päätöksillään kaikkea sitä vastaan, mitä me esimerkiksi Suomessa olemme tottuneet arvostamaan. Seuraavan kerran kun vastustat feminismiä, niin mieti, haluatko identifioida itsesi samaan kerhoon Donald Trumpin kanssa. Monelle suomalaiselle nämä oikeudet ja taloudelliset kysymykset saattavat olla itsestään selviä. Amerikassa näitä itsestäänselvyyksiä kuitenkin poljetaan paraikaa täysin absurdein perustein. Naisten marssia tarvittiin lauantaina kipeämmin kuin koskaan.

Emmi Venäläinen

varapuheenjohtaja ja oikeistofeministi