Vuosi 2012 alkaa olla hiljalleen paketissa. Vuoden aikana on tapahtunut paljon ja olen onnellinen saadessani johtaa kokoomusopiskelijoita. On ollut upeaa nähdä ihmisten huimaa kehittymistä näinkin lyhyen ajan sisällä. Oppiakseen uutta on välillä kokeiltava rajojaan ja ottaa askel kohti tuntematonta. Uuden oppiminen vaatii meiltä kaikilta rohkeutta.

Rohkeutta vaatii myös se, että osaa hiljentyä ja rauhoittua joulun viettoon. Omalta osaltani joulun merkitystä ei voi kyllin korostaa. Jouluna on sallittua ja jopa suotavaa hellittää hetkeksi. Rauhoittuminen ja lähimmäisten tapaaminen tuppaavat unohtumaan hektisen vuoden kuluessa, joten olen tehnyt itselleni lupauksen siitä, että seuraavina päivinä pyhitän aikaa itselleni ja lähimmäisilleni. Toki on sanottava, että pikkuisen hivuttautumalla tämä irtautuminen arjesta on tehtävä, jotta se tuntuu sallitulta. Joulusiivouksesta stressaaminen ja maailman tekeminen valmiiksi ennen joulua ovat ne perinteiset keinot siirtyä arjesta kohti vapaata. Harras toiveeni teille onkin, että pysähdytte ja sallitte itsellenne rauhoittumisen. Nyt ei ole stressaamisen ja kalenteriorientoituneen elämisen hetki.

Toivon, että sinä otat rennosti, nautit joulupöydän antimista, kuuntelet ne vuodesta toiseen toistuvat tarinat, tapaat sukulaisia ja kavereita. Oikeastaan kaiken sen mitä joulun aikaan teet tulee palvella vain yhtä tarkoitusta… itsesi ja lähimmäistesi muistamista. Vuosien mittaan sitä vain alkaa arvostamaan niitä perhe- ja kaveripiirissä vietettyjä lapsuuden jouluja. En tee sitä sen takia, että haikailisin mennyttä vaan sen takia, että tuolloin osasin aidosti rauhoittua ja päästää irti arjesta. Joulupöydän antimien jälkeen oli luontevaa siirtyä ulkojäille pelaamaan ja saavuttaa sellainen tila, jossa aika pysähtyi. Luistimen terän alla narskuva jää palaa nytkin muistikuvina mieleeni ja siinä on jotain erityisen rauhoittavaa.

Sydämeeni joulun teen

On jouluyö, sen hiljaisuutta yksin kuuntelen
Ja sanaton on sydämeni kieli.
Vain tähdet öistä avaruutta pukee loistaen
Ja ikuisuutta kaipaa avoin mieli.

(2x)

On jouluyö ja lumihuntuun pukeutunut maa,
Kuin yhtä puhdas itse olla voisin.
Se ajatukset joulun tuntuun virittymään saa
Kuin harras sävel sisälläni soisi.

(2x)

On jouluyö, sen syvä rauha leijuu sisimpään
Kuin oisin osa suurta kaikkeutta.
Vain kynttilät ja kultanauhat loistaa hämärään,
Vaan mieleni on täynnä kirkkautta.

(2x)

Haluan toivottaa kokoomusopiskelijoiden puolesta hyvää sekä rauhallista joulua ja onnellista uutta vuotta 2013 kaikille Tuhatkunnan jäsenille, aktiiveille, yhteistyökumppaneille, sidosryhmille ja ystäville.

– Akseli
Kirjoittaja on kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja, joka aikoo ottaa ihan iisisti seuraavat päivät.