Julkaistu Hämeen Sanomissa ja Savon Sanomissa 9.2.2013

Olin tyytyväinen lukiessani Pellervon taloustutkimuksen 6.2. julkaiseman tutkimuksen IV-oluen myynnin siirtämisestä päivittäistavarakauppoihin. Tämä tukee kokoomusopiskelijoiden tavoitetta saada laatuoluet kauppoihin. Kokoomusopiskelijat on esittänyt, että 7,5-prosenttisten käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien myynti vapautetaan.

Kokoomusopiskelijoiden näkemystä tukevat tutkimustulokset verotulojen kasvamisesta, alkoholin Viron tuonnin vähenemisestä sekä työllisyysvaikutuksista. THL:n johtaja Pekka Puskan näkemyksiin saatavuuden rajoittamisen vaikutuksista en yhdy. Suomalainen alkoholipolitiikka on perustunut vuosikausia alkoholin saamisen rajoittamiseen ja tulokset ovat selviä. Viinat haetaan Virosta.

Erityiseksi huomion kohteeksi nostaisin kotimaiset pienpanimot, joiden mahdollisuudet tarjota laadukkaita kotimaisia tuotteitaan on täysin Alkon armoilla. Todelliset kotimaiset taidonnäytteet jäävät siis vaille suuren yleisön huomiota. Näen tässä suuren potentiaalin. Parhaassa tapauksessa perinteinen perjantaipullo vaihtuu saunaoluena nautittavaan lähipanimon laadukkaaseen tuotteeseen.

Taloudelliset hyödyt ovat ilmeiset. Nykyisellä verotuksella esimerkiksi nelosoluen myynti kaupoissa laskisi tuotteen hintaa selvästi johtuen Alkon tehottomasta jakelujärjestelmästä. Verotulojen arvioidaan kuitenkin kasvavan 54 miljoonalla eurolla sekä työllisyysvaikutuksien arvioidaan olevan 300-400 henkilötyövuotta.

Alkoholilainsäädännön suurempaan remonttiin en kuitenkaan näe tarvetta. Alkoholilain tarkoitus on ehkäistä alkoholilähtöisiä yhteiskunnallisia, sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja. Tämän kannalta on ymmärrettävää, että vahvemmat alkoholijuomat pidetään yhä Alkon yksinoikeutena. Erikoisoluiden ja – siidereiden myynnin rajoittamista on kuitenkin vaikea ymmärtää. Laatuoluet eivät ole uhka kansanterveydelle.

Akseli Hakala
Kirjoittaja on Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta ry:n puheenjohtaja.