Marraskuu on tunnetusti opiskelijajärjestöissä liittokokousten aikaa. Tätä kirjoittaessani omalta osaltani takana ovat Allianssin, Opiskelijoiden Liikuntaliiton, Kokoomusopiskelijoiden sekä SAMOKin ja SYL:n superliittari.

Tähän aivan alkuun haluan esittää julkisen pahoitteluni SAMOKille ja sen puheenjohtaja Elin Blomqvistille aiheuttamaani mielipahaa. Henkilöön menevä kritiikin esittäminen ei ole hyvän tavan mukaista ja haluankin pyytää sitä anteeksi. Anteeksi Elin.

Takana on siis melkoinen määrä erilaisia päätöksiä ja henkilövalintoja. Voittoja sekä tappioita on tullut koettua ja sehän on tämän kaiken suola. Kokonaisuutta katsoen on Kokoomusopiskelijat pärjännyt henkilövalinnoissa jo tähän asti todella hyvin ja muutamia liittokokouksia on vielä edessä. Onnittelen tässä erityisesti Kokoomusopiskelijoiden varapuheenjohtaja Mylläristä, joka tuli reilu viikko sitten valituksi OLL:n puheenjohtajaksi sekä Vaasan Kampusporvareiden Turkka Sinisaloa valinnasta SYL:n hallitukseen. Erityiskiitoksen annan myös OYY:n hallituksen puheenjohtajalle Eero Manniselle, jonka kehittyminen SuomiAreenassa saunassa käydyn keskustelun jälkeen on ollut huimaa. Suosittelen jokaista laittamaan miehen nimi mieleen, sillä me kuulemme hänestä vielä.
Mitä sitten liittareissa tapahtuikaan? Allianssin syyskokouksessa asiakysymyksistä ei syntynyt varsinaisesti keskustelua ja henkilövalinnatkin menivät varsin mutkattomasti, sillä vaalivaliokunta oli tehnyt hyvää työtä. Opiskelijoiden Liikuntaliitonkin liittokokous meni asiakysymyksiltään oman kokemukseni perusteella varsin kivuttomasti, vaikka OLL:n ohjausmalli(t) palautettiinkin takaisin valmisteluun. Henkilövalinnoissa taas perinteinen kaava toistui. SAMOK ja opiskelijakunnat muodostivat yhtenäisen blokin ehdokkaansa taakse, kun taas SYL ja ylioppilaskunnat toimivat hajanaisemmin usean ehdokkaan takana. Neuvotteluja ja keskusteluja siis riitti.

Superliittarissa taas lähtökohdat olivat aivan erilaiset. Oli alun alkaenkin selvää, että nyt sekä asiakysymykset että henkilövalinnat olisivat pinnalla. Niin myös kävi, sillä molempien liittojen eri työryhmissä käytiin keskustelua tulevista linjoista. Illan mittaan myös neuvottelijat vitsailivat, että ensi vuonna kopo-työryhmään osallistuvat jättäisivät tyrkkyhaastattelut väliin. Ehkäpä ei kuitenkaan. Perinteiseen tapaan SYL:n tyrkyt vierailivat poliittisten järjestöjen haastatteluissa ja kävipä siellä myös SAMOKin puheenjohtajaksi valittu Valtosen Mikkokin. Osalle kokemus oli varmastikin jännittävä ja haasteellinen, kuten sen tuleekin olla, ollaanhan hakemassa eroja ehdokkaiden välille. Kävin keskustelua myös muissa huoneissa olleiden kanssa ja eri ehdokkaat olivat menestyneet hyvin eri tavoin eri huoneissa. Loppu olikin siis kiinni yön pimeinä tunteina käydyistä neuvotteluista. Totean niistä vain sen verran, että tulevat viikot ovat varmasti hyvin mielenkiintoisia.

Asiakysymysten osalta en vielä osaa kommentoida juurikaan mitään, sillä liittokokous vierähti omalta osaltani neuvottelujen parissa. Hehkutuksista päätellen molempien liittojen linjat ovat paikoin oikealla ja paikoin vasemmalla. Seuraavaksi onkin valittujen henkilöiden vuoro lähteä näitä linjauksia toteuttamaan.
Lopuksi totean, että olen tyytyväinen marraskuun vaihtumisesta joulukuuksi paristakin syystä. Kokoustaminen vaihtuu glögeihin ja viikset ovat taas poissa muodista. Tosin mainittakoon, että laitoin juuri HYY:lle vuosijuhlalahjaksi pienen lahjoituksen HYY:n movember-joukkueelle.

Over and out.
– Akseli