KOMMENTTI: Kokoomusopiskelijat: Jäitä hattuun lukukausimaksukeskustelussa

Kokoomuksen opiskelijaliitto Tuhatkunta ry kiittää kansanedustaja Arto Satosta ja 118 muuta kansanedustajaa heidän tekemästään lakialoitteesta lukukausimaksujen perimiseksi EU- / ETA-maiden ulkopuolisilta opiskelijoilta.
Kokoomusopiskelijat on jo vuosia ajanut nyt ehdotetun mallin kaltaista järjestelmää suomalaiseen koulutusjärjestelmään. Ehdotettu malli tarjoaa mahdollisuuden päästä kiinni suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään jo opiskeluvaiheessa. Tehty aloite on allekirjoittajapohjaltaan hyvin laaja ja sillä on siten hyvät mahdollisuudet mennä läpi. ”On mukava huomata, että enemmistö kansanedustajista on tullut Kokoomusopiskelijoiden linjoille tässäkin asiassa”, toteaa puheenjohtaja Akseli Hakala.
Muiden poliittisten opiskelijajärjestöjen huolen kansainvälistymisen rapautumisesta Kokoomusopiskelijat näkevät pelotteluna ja mustamaalaamisena. Kokoomusopiskelijat jakaa muiden poliittisten opiskelijajärjestöjen huolen nykyisen maksukokeilun epäonnistumisesta. ”On totta, ettei nykyinen kokeilu ole onnistunut ja siksi olenkin tyytyväinen siihen, että tämän lakialoitteen myötä tässä asiassa voidaan saada jotain oikeaa edistystä aikaan”, jatkaa Hakala.
SAMOKin ja SYL:n huoleen ovien sulkeutumisesta Kokoomusopiskelijat ei yhdy. Korkeakouluopiskelijajärjestöjen mukaan mahdolliset lukukausimaksut ajavat tulevaisuuden ulkomaalaiset veronmaksajat karkuun suomalaista korkeakoulutusta. Kokoomusopiskelijoiden näkemyksen mukaan tilanne voi olla jopa päinvastoin. Laadukkaampi, maksullinen korkeakoulutus yhdistettynä yhteiskuntaintegraatioon voi tuoda Suomeen yhä useampia EU- / ETA-alueen ulkopuolelta tulevia osaajia. Korkeakoulujärjestöt myös ilmoittavat nykyisen kokeilun olevan tappiollinen ja lukukausimaksujen olevan yleensäkin mahdoton toimintamalli Pohjoismaissa. ”Olen tuohtunut siitä mustavalkoisesta ajattelumaailmasta, jota korkeakoulujärjestöt edustavat. En voi ymmärtää, miksi jokin toimintamalli on toimimaton, jos sitä ei edes olla valmiita aidosti kokeilemaan”, tuhahtaa Hakala.
Kokoomusopiskelijat ei kannata lukukausimaksuja suomalaisille opiskelijoille ja toivookin myös muilta järjestöiltä jäitä hattuun lukukausimaksukeskustelussa. ” En usko porttiteoriaan ja epäilen vahvasti, että yksikään poliittinen taho haluaisi puuttua suomalaisten opiskelijoiden oikeuteen maksuttomaan koulutukseen. Toivonkin nyt kaikilta malttia, oikeita argumentteja ja faktaa keskusteluun. Poteroihin ei saa kaivautua, vaan suomalaisen korkeakoulutuksen tulevaisuutta tulee tarkastella laaja-alaisesti ja rohkeasti”, päättää puheenjohtaja Akseli Hakala.
Helsingissä 7.1.2013
Akseli Hakala
Saku Jokisalo
pääsihteeri