Kokoomuksen opiskelijaliitto Tuhatkunta ja Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto ViNO ovat tyrmistyneet presidentinvaalien ympärillä vellovaan loanheittoon ja jopa fyysiseen väkivaltaan. Molemmat presidenttiehdokkaat ovat painokkaasti ilmaisseet kannattajilleen ja koko Suomen kansalle haluavansa siistin ja puhtaan kampanjan.

Tietoon on tullut tähän mennessä tappouhkauksia ja yksi väkivallanteko. Viime yönä Helsingissä yksittäiset henkilöt hyökkäsivät kampanjointia tehneen ryhmän kimppuun. Kokoomusopiskelijat ja ViNO tuomitsevat tämän täysin. ”Yksikin väkivaltaisuus on liikaa. Tämä on suomalaisuuden irvikuva!”, puhisee Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Akseli Hakala.

Jopa kunnianloukkauksen tunnusmerkit täyttäviä kommentteja on tulvinut sosiaalisessa mediassa jo ensimmäisellä kierroksella, ja toisen kierroksen ratkaisuvaiheiden lähestyessä äärimielipiteet ovat lisääntyneet huolestuttavasti. ”Jokaisen tulisi ottaa vakavasti presidenttiehdokkaiden toiveet hyvätapaisesta ja kunnioittavasta kampanjoinnista”, toteavat Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden puheenjohtajat Hanna Hakko ja Aleksi Laine.

Kokoomusopiskelijat ja ViNO vaativat rehellistä ja avointa kampanjointia vaalien kalkkiviivoille saakka. Nähdyn kaltainen suvaitsematon toiminta ei ole kenenkään etu, vaan kääntyy helposti itseään vastaan. ”Nyt riittää!”, jyrähtävät molempien liittojen puheenjohtajat.

Helsingissä 29.1.2012

Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta

Akseli Hakala

Teemu Myllärinen