Kokoomuksen Nuorten Liiton varapuheenjohtaja Saul Schubak tyrmäsi Kokoomusnuorten kotisivujen blogikirjoituksessa (4.5.) perustulon. Schubak tyrmää myös kansanedustajien Lasse Männistön ja Petteri Orpon aiemmin Suomen Kuvalehdessä esittämän ajatuksen perustulon mahdollisuuksien selvittämisestä.

Haluaa Schubak sitä tai ei, perustulosta keskustellaan vuosien tauon jälkeen yhä enemmän. Suomessa kerätään jo ensimmäistä kansalaisaloitetta, jonka eduskunta joutuu käsittelemään mikäli se kerää yli 50 000 allekirjoitusta. Yksi ensimmäisistä lakialoitteista, joka tule eduskuntaan kansalaisaloitteen kautta tulee olemaan juuri perustulo.

Rautalankamalleja perustulossa on tarjottu puolin ja toisin. Poikkeuksetta perustulomallit ymmärretään väärin. Perustulon mallintaminen on haasteellista, sillä Kokoomuksella ei ole tästä omaa mallia. Me kokoomuslaiset emme voi loputtomasti keskustella muiden puolueiden laskemilla malleilla perustulosta, sillä aloite ei silloin ole omissa käsissämme.

Schubak konkretisoi perustulonegatiivisuuttaan Sanna Siivoojan esimerkillä. Schubak esittää, että Sanna Siivoajan työn kannustavuus romahtaa verotuksen kiristyessä, jos perustulo tulisi voimaan. Itseasiassa perustulo toisi Schubakin tekstin Sanna Siivoojan elämään kannustavuutta ja joustavuutta. Sanna Siivooja ei ole vuosikausiin työskennellyt enää täysipäiväisenä ja nostanut säännöllistä kuukausipalkkaa. Sannan vuokratyönantaja on ilmoittanut, että töitä on enää vain 20 tuntia viikossa ja vain määräaikaisella sopimuksella. Se ei riitä yksinhuoltaja Sannan taloudelle ja Sanna on pakotettu joko etsimään toisen työnantajan lisäksi tai tilalle, jota kuitenkaan ei löydy heti. Akuutti rahapula ajaa Sannan hakemaan sosiaalitukia. Helsingissä asuvalle yksinhuoltaja Sannalle myönnetään yhteensä yli 2000€ erilaisia tukia. Sanna koki kyllä työnteon mielekkääksi ja haluaisi hakea töitä. Uusi Sannan veroaste on kuitenkin yli 100%, sillä toimeentulotuesta vähennetään jokainen Sannan ansaitsema euro, minkä lisäksi se usein vähennetään “tuplana” myös jostain muusta Sannan nostamasta tukiaisesta.

Työelämän muuttunut luonne vaatii rakenteisiin pureutumista. Sosiaaliturvajärjestelmä on nykyiselläänkin hyvin keskusjohtoisesti valmisteltu ja tuki määräytyy tiettyjen pykälien perusteella. On utopistista haihatella yksilöllisen tuen määräytymisen perään. Yksilöllinen ohjaus yhdistettynä joustavaan turvaverkkoon on varmasti yhteiskunnallisesti tehokkain mahdollinen järjestelmä.

Kokoomuksessa tunnustetaan se tosiasia, että Suomen verotus pohjautuu tulevaisuudessakin progressioon. Perustulo olisi kokoomuslaisin tapa järjestää verotuksen progressio. Perustulo olisi se malli joka vastaa epäsäännöllisen työn, pätkätyön ja toimeentulon haasteisiin. Perustulo vapauttaa yksilön työhön, pois sosiaaliturvan tuloloukuista.

Mikäli Kokoomus haluaa yhdistää heikoimmista huolehtimisen, yksilön vapauden ja valtion hallinnon kustannustehokkuuden, olisi oman perustulomallin tekeminen askel siihen suuntaan.

Siksi Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta onkin esittänyt puoluekokousaloitteessaan puolueelle, että puolue tekisi oman perustulomallinsa. Mielestämme seuraava puoluekokous voisi halutessaan hyväksyä perustulomallin osaksi uutta tulevaisuuspaperiamme kesällä 2014.

Teemu Myllärinen
Varapuheenjohtaja