AnttiP

Vielä kertaus hallituksen puoliväliriihestä; millä tavalla korkeakouluopiskelijoiden elämä nyt oikein muuttuu? Suurin ja vaikuttavin muutos tulee olemaan siinä, että 1.8.2014 ja sen jälkeen aloittaneilta poistetaan opintolainavähennyksen mahdollisuus ja tämä korvataan opintolainahyvityksellä. Tämä tarkoittaa, että lainahyvitys myönnetään määräajassa tutkinnon suorittaneille yhdellä kertaa opintojen päätyttyä. Kun valmistut tavoiteajassa, saat kerralla takaisin 40 prosenttia siitä lainaosuudesta, joka ylittää 2 500 €. Keskimääräinen lainahyvitys olisi ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneella noin 2 500 €.

Toinen muutos on tukikuukausien vähentäminen niiltä, jotka suorittavat useampaa kuin yhtä tutkintoa. Nykyään kahden tutkinnon suorittajat voivat nostaa opintotukea 70 tukikuukautta ja 1.8.2014 lähtien heillä on mahdollisuus nostaa tukea 64 kuukautta.

Kaikkien korkeakouluopiskelijoiden on jatkossa suoritettava 20 opintopistettä lukuvuoden aikana, jotta he voivat nostaa tukea. Opintotuki tullaan myös sitomaan indeksiin hallitusohjelman mukaisesti.

Mieltään osoittaneet SYL ja SAMOK saivat mitä halusivat, sillä opintotukeen ei tullut juurikaan muutoksia. Opintotuen todelliset parannukset ja kannustavuuden lisääminen jäivät hamaan tulevaisuuteen. Ei tullut keppiä eikä porkkanaa.

Kokoomusopiskelijat on pitkään painottanut sitä, että opintotuen täytyy olla kannustavampi. Kun opiskelet täyspäiväisesti ja suoritat enemmän opintopisteitä, ansaitset enemmän tukea. Jos opiskelet vähemmän ja esimerkiksi käyt samaan aikaan töissä, ansaitset vähemmän tukea. Tällä tavalla opintotuesta tulisi aidosti koulutuspoliittinen etuus.

Keskustelua opintotuen kehittämisestä on siis jatkettava. Muutetaanko opintotuki kannustavammaksi? Pitäisikö opintotuessa huomioida perheelliset opiskelijat? Mitä tehdään tulorajoille, voisiko ne poistaa kokonaan? Työ opintotuen kehittämisessä siis jatkukoon!

– Antti

Kirjoittaja on Kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen.