Viime vuosina hallitusohjelmiin on ollut tapana ottaa piensijoittajia suosivia linjauksia. Sipilän hallitus ei ole tässä poikkeus. ”Hallitus linjaa näistä vielä kuluvan vuoden aikana”, Sipilä lupasi kysyttäessä pienosinkojen verotuksen keventämisestä maaliskuussa 2017.

Suomalaisilla oli varallisuutta käyttötileillä heinäkuussa 2016 yli 60 miljardia, jota muun muassa Nordnetin osakestrategi Jukka Oksaharju pitää paradoksaalisena. Kansantalous hyötyisi suuresti, jos edes murto-osa tästä summasta sijoitettaisiin osakkeisiin tai kotimaahan sijoittavaan rahastoon.

OP-Pohjolan tekemän kotitalouksien barometrin mukaan varallisuuden kasvattamiseen vaikeuksia liittyi sijoitustuotteiden vaikeuteen, pesämunan puuttumiseen ja säännöllisten kulujen suuruuteen, jolloin säästäminen ei ole mahdollista. Markkinoilla ovat yleistyneet indeksirahastot, jotka ovat edullisia ja helppoja tapoja päästä mukaan finanssimarkkinoille. Lisäksi kuukausittaissäästäminen on mahdollista aloittaa erittäin pienellä summalla.

Otetaan esimerkki, jossa säästetään 50 euroa rahastoon tai osakkeisiin ja saadut osingot sijoitetaan uudelleen 30 vuoden ajan markkinoiden keskimääräisellä kahdeksan prosentin tuotolla. Tällä ajanjaksolla tuottoa on kertynyt lähes 50 000 euroa. Ajanjaksoa pidennettäessä kymmenellä vuodella tuotto on jo 130 000 euroa.

OECD:n tutkimuksen mukaan alle puolet maailman aikuisista ymmärtää kuinka korkoa korolle -efekti toimii. Koulutuksessa tehtyjen uudistusten lisäksi taloustiedon opetuksen reformi olisi tarpeen. Lukion ja yläkoulun taloustiedon opetuksessa tulisi korostaa korkoa korolle -efektin merkitystä varallisuuden kasvattamisessa ja nostaa erityisesti esille nuorella iällä aloittamisen tärkeyttä.

Kansankapitalismista hyötyisi useat osapuolet: Verottaja hyötyisi kasvaneista verotuloista, sijoittaja kasvaneesta varallisuudesta ja yritykset kotimaisista omistajista. Piensijoittajien osinkoverotuksen keventämisellä muutettaisiin ilmapiiriä säästämistä suosivaksi. Pitkällä aikavälillä mentaliteetti, jossa sijoittaminen nähdään keinotteluna tai uhkapelinä muuttuisi, jolla olisi merkittäviä kansantaloudellisia vaikutuksia. Hallituksen olisi tärkeää viedä luvattu uudistus maaliin saakka.

Sami Kontola
Kokoomusopiskelijat Tuhatkunta