Tuloverotuksen progressiosta luopuminen on viimeisen puolentoista vuosikymmenen aikana vallannut alaa monissa teollisuusmaissa Euroopassa ja maailmalla. Viron Mart Laarin hallituksen aloittama veropolitiikka on saanut monien maiden päättäjät vakuuttumaan tasaverojärjestelmän kannustavuudesta.

Tasaveromalleja on monenlaisia; yksinkertaisimmillaan ja selkeimmillään tuloveron tasaprosentti tarkoittaa sitä että ensimmäisestä eurosta alkaen maksetaan samaa prosenttia – esimerkiksi 20 % tai 25  % – kaikista tuloista. Tässäkään tapauksessa tietenkään kaikki eivät maksa saman verran veroa vaan vain suhteellisesti saman verran – miljoona euroa vuodessa tienaava maksaa vaikkapa 250 000 euroa siinä missä 10 000 euroa vuodessa tienaava maksaa vain 2500 euroa veroa.

Tasaveroprosentti mahdollisesti melko korkeallakin verovapaalla tulolla eli ns. lineaarisesti progressiivinen verotus tarkoittaa sitä että esimerkiksi 10 000 euroa vuodessa on verovapaata jonka jälkeen ylimenevästä osuudesta maksetaan esimerkiksi 25 % veroa. Tällöin 20 000 euroa vuodessa tienaavan tosiasiallinen veroprosentti olisi vasta 12,5 % ja 100 000 euroa tienaavankin vasta 22,5 %. Tämä verojärjestelmä – on yleisin ns. tasaveromalleista Euroopassa ja tuttu niin Virosta, Liettuasta, Islannista, Slovakiasta kuin Venäjältäkin.

Tasaveroprosentti mahdollisesti melko korkeallakin verovapaalla tulolla eli lineaarisesti progressiivinen tasavero on ollut monien suomalaistenkin poliittisten vaikuttajien tavoitteena.  Vaikuttaa siltä että vähän kerrallaan Suomessakin aletaan laajemmin päätyä sille kannalle että oikeudenmukainen verotus ei ole progressiivista. Tuloverotuksen progressio rankaisee ahkeruudesta, ylitöiden tekemisestä, kouluttautumisesta ja usean työn tekemisestä. Ei voi olla oikein että samasta työstä saadusta samasta palkasta esimerkiksi toinen pienipalkkainen postin työntekijä maksaa korkeampaa veroa kuin toinen, vain siksi että ahkerana ajaa vielä viikonloppuisin taksia. Se on kerta kaikkiaan väärin.

Monet kokoomuksen poliitikot, edesmeeet puolueet Nuorsuomalaiset sekä Remonttiryhmä, Liberaalit rp, useat Vihreiden poliitikot Osmo Soininvaaran johdolla sekä jopa jotkut sosialidemokraatit ovat avoimesti kannattaneet tasaveroa.  Merkittävää kokoomuksessa on se että vaikka itse puolue ei ole vielä ottanut tasaveron puolesta kantaa, niin sekä Kokoomuksen Naisten Liitto ja Kokoomuksen Nuorten Liitto jo 2000-luvun alussa että Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkuntakin tavoiteohjelmassaan 2010 otti kantaa tuloveroprogressiosta luopumisen puolesta. Hetemäen verotyöryhmän esitykset vievät nekin oikeaan suuntaan – vaikkakin vähemmän kuin pitäisi, mutta tärkeintä kuitenkin on että edistys ja uudistusmielisyys valtaa alaa. Myös veropolitiikassa.

Antti Ahonen
antti.ahonen@helsinki.fi
Kirjoittaja on Tuhatkunnan liittohallituksen jäsen 2010 ja Eurooppanuorten varapuheenjohtaja 2011