Tämä pätee niin opintoihin kuin lähestyvien kunnallisvaalien kampanjoihin. Uudet fuksit aloittelevat korkeakouluopintojaan näinä päivinä, ja kunnallisvaalikampanjoiden rattaat käynnistelevat pyörimistään. Kunnallisvaaleihin on enää on alle kaksi kuukautta jäljellä. Sunnuntaina 28. lokakuuta pääsee taas äänestysuurnille, ja jo ennakkoon voi käydä antamansa äänensä ehdokkaalleen 17.-23. lokakuuta. Vielä nopeana kerkeää kuitenkin jopa vaikuttaa siihen, missä äänensä antaa. Huomiseen, eli 7.9. mennessä on vaihdettava kotipaikkakuntaa, jos esimerkiksi opinnot ovat vieneet toisaalle, ja uudesta paikkakunnasta on löytynyt täydellinen ehdokas.

Vaaleihin jäljellä oleva aika on siis lyhyt, mutta parhaimmassa tapauksessa sitäkin hauskempi, ikimuistoisempi, opettavaisempi ja tehokkaampi. Kokoomusopiskelijoilla on jälleen upea joukko valovoimaisia nuoria ehdolla ympäri maan, ja moni tämänkin kolumnin lukijoista on itse ehdolla. Jos et sitä kuitenkaan itse ole, niin lähde rohkeasti mukaan mieleisesi ehdokkaan tiimiin! Soita, pyydä tapaaminen ja tutustu häneen paremmiin. Etsi kalenteristasi edes hetki aikaa ja lähde mukaan jakamaan flaikkuja tai heitä hyvä tempausidea ja tarjoudu mukaan sen toteuttamiseen. Saat näin parhaimmalla mahdollisella tavalla vaikuttaa siihen kuka tappelee asioittesi puolesta kunnassasi, ja kuka huolehtii siitä, että kunnalle maksamasi verorahat käytetään järkevästi. Lisäksi lupaan, että kampanjointi yhdessä tehden on paitsi hauskaa, mutta samalla myös hyvää politiikan valmennuskurssia yhteiskunnallisiin asioihin.

Olin eilen kuuntelemassa Hjallis Harkimoa Kokoomusnaisten järjestämässä Valmennusseminaarissa. Harkimo tiivisti kampanjatavoitteissa onnistumisen neljään ydinsteppiin:

1. Kenelle – Tunne kohderyhmäsi: ketä ovat, missä asuvat, mitä arvostavat.
2. Mitä – Määritä oikeat viestit: mikä erottelee ehdokkaat ja tuo lisäarvoa kohderyhmällesi.
3. Miten – Toteuta tehokkaasti: kampanjoinnin sävy ja viestintäkanavat.
4. Miksi – Yhteinen päämäärä ja visio: kiteytä tavoitteet kampanjaväelle yhteiseksi päämääräksi.

Nämä tekijät sisäistämällä niin ehdokas kuin kampanjatiimi onnistunee hyvin. Harkimo heitti tähän lisäksi esiin päätöksenteon lukuja: 20-40% päätöksistä syntyy hänen mukaansa rationaalisiin syihin perustuen, ja jopa 60-80% päätöksenteosta perustuu emootioon. Ihan täysin ei kuitenkaan tunteisiin tule vedota, koska toisaalta kuitenkin taas vaaliteemat, eli viestien sisältö vaikuttaa huomattavasti enemmän ihmisten päätöksiin äänestää, kuin viestin sävy. Viesteissä on kuitenkin muistettava pidättäytyä tarkasti määriteltyihin sanomiin, että hommat pysyy kasassa.

Harkimo painotti, että “menestyksellisen kampanjatyön aloittamisen lähtökohtana on kaikille yhteinen ja selkeä päämäärä ja visio.” Entisenä urheilijana uskon myös, että kova työ kannattaa ja ahkeruus palkitaan lopussa. Siksi jokainen eteenpäin otettu askel, kuten kylmät aamut toreilla flaikkujen kanssa seisten, on lähempänä tavoitetta.

Edellisissä kuntavaaleissa vuonna 2008 äänesti 61 prosenttia äänioikeutetuista. Jo pienikin asia, kuten ehdokkaan suosittelu henkilökohtaisesti kavereille, ystäville ja sukulaisille on iso apu. Itseasiassa se on hyvin tehokas keino saada viesti perille, sillä tuttuihin yleensä luotetaan. Viime vaaleissa läpimenneistä kuusi prosenttia oli alle 30-vuotiaita, ja yhteensä 23,4 prosenttia annetuista äänistä tuli kokoomukselle. Vaalien lähestyessä erilaiset gallupit vihjailevat suuntaa, miten näissä tulevissa tärkeissä kunnallisvaaleissa käy. Varmistetaan, että hyvinvointiyhteiskuntamme tueksi tarvittava Suomiuudistus käynnistyy, ja ollaan innolla omien ehdokkaidemme takana!

Menestyksellistä kampanjasyksyä niin ehdokkaille kuin taustatiimeille toivotellen,
Sofi
Helsinkiläisen kunnallisvaaliehdokkaan kampanjapäällikkö ja Tuhatkunnan varapuheenjohtaja

PS. Kokoomusopiskelijat myöntää vaaliavustuksia tuhatkuntalaisille ehdokkaille. Hakemukset on muistettava täyttää 19.9. mennessä!