Yksi lämminhenkisimpiä kuvia, joita lähiaikoina on tullut vastaani, on kuva Vanhasen Matista ja Soinin Timosta. Molemmat miehet hymyilevät kuin hangon keksit. Näitä kuvia poliitikoista näkee harmittavan harvoin. On surullista, ettei ihminen muka voi olla älykäs tai vakavasti otettava, jos hän hymyilee liian usein. Osa ihmisistä uskaltaa jopa väittää, ettei henkilö oikeasti voi olla asiantuntija, jos hän hymyilee puhuessaan tai vaikka jopa naurahtaa välissä.

Liittohallitus ja oman paikallisyhdistykseni hallitus ovat jo harjoitelleetkin hymyilemistä, tosin kokousten luonne sallii välillä jopa kippurassa nauramisen. Asiat, jopa vakavammat sellaiset tulevat hoidetuksi, mutta sivussa ihmisille jää hyvä fiilis. Toivottavasti näin on myös muualla. Jos kannustukseksi ei riitä hymyn kauneus ja tarttuvuus, niin hymy myös tutkimusten mukaan pidentää ikää, pitää mielen terveempänä ja herättää positiivisia ajatuksia.

Näin jo jonkin vuoden hyvinkin erilaisissa toimielimissä toimineena annan vielä kaikille vinkin. Muista kehua ja kiittää läheisiäsi tai kanssatoimijoitasi. Kehu, kiitos tai vaikka molemmat ovat yksi helpoimpia tapoja saada hymy syntymään toisen kasvoille ja tuo usein hyvää mieltä myös itselle. Kehun ja kiitoksen ei myöskään tarvitse aina tulla huipulta. Kollegan kiitos on aivan yhtä hyvä tai joskus jopa parempi kuin puheenjohtajan tai esimiehen.

Lisätään nyt loppuun vielä pieni esimerkki arkipäivän positiivisesta ajattelusta Tuhatkunnan tammikuisilta pj-päiviltä. Huudahdus ”Ihan mahtavaa, mä olen Oulussa jo ennen kymmentä tänään illalla!” sai ympärilläni istuvat pari liittohallituksen jäsentä jo pyörittelemään silmiään. Ensin sain kuulla kommentteja siitä, kuinka ei vaan pystyisi ajattelemaan tätä positiivisena asiana, onhan edessäni vielä seitsemän tuntia junassa. Selitin ja sain mukaan jo pari hymyäkin. Niin, mikä meidän alkuperäisissä ajatuksissamme oli erona? Minä juhlin sitä, että olen ennen kymmentä Oulussa ja muut ajattelevat junamatkan pituutta. Lasi puoliksi tyhjä tai puoliksi täynnä.

Mut hei, nyt on kevät ja kohta kesä! Hymyilkää vastaantulijalle ja halatkaa ainakin itseänne! OLL:n mallia lainaten kädet ympärille ja ”mä olen paras. mä olen paras”

– Tiina

Kirjoittaja on Kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen