Tuhatkunnan eurooppalaisen kattojärjestön ja EPP:n virallisen opiskelijajärjestön, European Democrat Studentsin Policy Days-tapahtuma kokosi Georgiaan nuorisodelegaatit ympäri Eurooppaa.

European Democrat Studentsin (EDS) Policy Days-päivät järjestettiin teemalla ”Eastern partnership 2.0 –the role of EU – A chance to deeper integration and cooperation” Tbilisissä, Georgiassa 13.-17.6.2012. EDS:n jokakeväinen Policy Days on tapahtuma, jossa käsitellään seminaarin aihetta asiatuntijapuheenvuorojen, keskustelun ja työryhmätyöskentelyn valossa. Tuhatkunta hakee Policy Days-tapahtumaa järjestettäväkseen kesälle 2013, jolloin kaikilla tuhatkuntalaisilla olisi upea mahdollisuus nauttia kansainvälisen tapahtuman annista!

EDS vierailulla Georgian parlamenttitalossa

Georgian 1,2 miljoonan asukkaan pääkaupungissa Tbilisissä EDS:n delegaatit, mukaan lukien Tuhatkunnan Reetta Marttinen ja Päivi Pulsa, tutustutettiin neljän päivän aikana maan tuloksin ja tavoitteisiin demokratisoitumispyrkimyksissä, maan vaiheikkaaseen historiaan ja perinteisiin sekä kaupunkiin ja maaseutuun. Tapahtuman järjestäjiä olivat EDS:n georgialaiset jäsenjärjestöt United Young National Movement (UYNM) ja Young Student Organization Graali (YSO Graali). UYNM:n äitipuolue UNM on maan suurin hallituspuolue. Puolueen vuonna 2001 perustanut Mikheil Saakashvili valittiin maan presidentiksi vuonna 2004. Uudistusmielinen, liberaali-konservatiiviseksi itsensä määrittelevä puolue pääsi EPP:n tarkkailijajäseneksi vuonna 2007.

Ministry of Internal Affairs of Georgia

UNM:n päämajassa tapimme David Darchiashvilin, UNMn kansanedustajan, jonka vastuualueisiin kuuluu itäinen yhteistyö ja Euroopan integraatio. Georgialle kuuluu hyvää. Darchiasvilin mukaan Georgia on ollut viimeiset kaksi vuotta ollut muuttovoittoinen maa. Muuttotappiosta ehdittiin kärsiä pitkään, nuorten lähdettyä maasta paremman tulevaisuuden toivossa. Nyt nuoret jäävät taas Georgiaan, mikä luo toivoa maan paremmalle tulevaisuudelle. Ajat ovat muuttuneet, mutta Venäjän uhka on edelleen läsnä – Georgia haluaa olla Venäjän silmissä itsellinen ja tasavertainen naapuri, jolla on oikeus omiin päätöksiinsä. Eihän kukaan olisi mielissään, jos naapuri tulisi kylään kertomaan, mitä saat tai et saa tehdä.

Eastern Partnership

Seminaarin asiantuntijapuheenvuorojen ja työryhmätyöskentelyn aiheena oli The Eastern Partnership, eli EU:n vuonna 2009 toimeenpanema projekti EU:n, Valko-Venäjän, Armenian, Azerbaidzanin, Georgian, Moldovan ja Ukrainan välillä. Projektin tarkoituksena on tarjota keskustelufoorumi, jossa käsitellä vapaakauppa- ja viisumisopimuksia sekä muita kumppanuussopimuksia.

“We´re on the right track, moving the right way”

Tuhatkunnan delegaatit, taustalla UNM:n päämaja

Entinen neuvostomaa Georgia haluaa kiihkeästi vakiinnuttaa asemansa eurooppalaisena, demokraattisena valtiona. Tärkeimpinä, ja suorastaan elintärkeinä, työkaluina nähdään EU:n ja NATOn jäsenyys. Georgialaiset toivovat vapaakauppa ja viisumivapautta EU:ssa. Uudistusten pyrkimyksenä on vahvistaa demokratiaa ja kansainvälistä yhteistyötä, ja tässä prosessissa nuorten merkitystä pidetään korvaamattomana. Demokratisoitumisprosessia on Georgiassa on viety eteenpäin harppauksin: yhden päivän aikana erotettiin koko liikennepoliisikaarti korruption kitkemiseksi. 20% poliisivoimista irtisanottiin sen sileän tien. Kolmen kuukauden kuluttua esiteltiin kokonaan uusi liikennepoliisijoukko, joka nyt nauttii 85% kansanluottamusta. EDS:n delegaatit vastaanotettiin maahan lämpimästi – nuoret ymmärretään voimavarana ja ”tulevien johtajien” tutustuttamisen Georgiaan toivotaan tulevaisuudessa syventävän kansojen välisiä suhteita. Oikeilla jäljillä ollaan – käsitykseni Georgiasta on aivan toinen kuin ennen matkaa.

Isänmaiden ja Euroopan toivot
Kahvitauoilla delegaatit keskustelevat keskenään korkeakoulujärjestelmistä, kansallisarmeijan mallista, NATO-jäsenyydestä (tai siinä vellovasta keskustelusta), opiskelualasta ja tulevaisuuden suunnitelmista. Vertaillaan niin rikoslakia kuin asuntojen hintoja. Jäsenet ovat mm. bulgarialaisia vastavalmistuvia lakimiehiä ja tsekkiläisiä ensimmäisen vuoden lukio-opiskelijoita. Delegaatteja kieli- ja kulttuuritaustasta sekä poliittisista yksityiskohdista huolimatta yhdistää kiinnostus kansainväliseen yhteistyöhön ja mahdollisuus tuoda hyviä käytänteitä sisarjärjestöistä kotimaahan.

Monipuolinen Tbilisi
Pintaa raapaisemalla huomaa, että 400-luvun lopussa perustetun Tbilisin katukuva on moitteettoman siisti. Tästä pitävät huolta iäkkäät naiset, jotka huomioliiveissään lakaisevat katuja risuista sidotuilla luudilla – Georgian työttömyysprosentti oli viime vuonna 15,1. Vierekkäisten, vaatimattomien katukauppojen kyltit on kirjoitettu georgiaksi (ქართული ენა), jiddišiksi ja arabiaksi. Kaupunkikuvaan kuuluu ikivanhaa rakennuskantaa, kolhon näköistä ja rapistunutta neuvostotyylistä elementtitaloa sekä huippumoderneja, aaltoilevia lasiseiniä ja siltarakenteita – kuin kaikki olisi summanmutikassa valittu suuresta säkistä ja viskattu kartalle. Tosin moderneimmat rakennukset sattuivat kaikki sijaitsemaan paraatipaikoilla pääteiden varsilla. Lentokentältä Tbilisin keskustaan johtavalle tielle annettiin vuonna 2005 uusi nimi, President George W. Bush Street. Suhteita ylläpidetään myös Amerikkaan päin, ja uudelleen nimeämisellä haluttiin osoittaa kiitollisuutta Bushin demokratian kehittämiselle omistamasta työstä.

Seminaarimatkailijan kosketus kaupunkiin – kuva hotellin ikkunasta

Tbilisiä mainostettiin meille vierailumme aikana useaan otteeseen ”Euroopan turvallisimmaksi kaupungiksi”. Etenkin me Pohjoismaalaiset vaihdoimme tällöin pitkiä katseita, mutta tiedon vakuutettiin tulleen EU:n rahoittamasta tutkimuksesta. Kerro minullekin, mikäli saat tutkimuksen helposti käsiisi. The Financialin aihetta koskevan artikkelin ”Hiljaiset uhrit” voit lukea täältä:

Tervetuloa Suomeen!

Mikäli Tuhatkunta saa kunnian järjestää ensi vuoden Policy Days-tapahtuman, se on upea mahdollisuus avartaa Suomi-kuvaa tehdä tutuksi Suomen poliittista kulttuuria EDS:n jäsenjärjestöille 36:sta eri maasta. Suomen Policy Daysia odottaa erityisesti Israelin delegaatti Yoni, joka kaiholla muistelee nauttineensa edellisellä vierailullaan Suomen kauniista luonnosta ja rentouttavasta saunasta – kotiin palatessa odotti Israelin ja Libanonin välille syttynyt sota.

Päivi Pulsa

Kirjoittaja on NKSU:n varapuheenjohtaja