edslondon1
(© Péter Láng)

European Democrat Studentsin kuluvan työvuoden neljäs neuvoston kokous pidettiin 20.-24.4 Lontoossa ja Kokoomusopiskelijoita paikalla olivat edustamassa allekirjoittaneen lisäksi toinen varapuheenjohtajamme Emmi Venäläinen. Koko tapahtuman kattoteemana oli tällä kertaa populismin nousu, minkä ympärille ohjelma oli pitkälti rakennettu.

Torstaina olimme Westminsterin palatsissa kahden eri poliitikon, David Hannayn sekä Damian Collinsin vieraana keskustelemassa populismista sekä 23.6 järjestettävästä kansanäänestyksestä brittien EU-jäsenyydestä. Viimeisen vuosikymmenen aikana lukuisat erilaiset populistiset puolueet ovat nostaneet hurjasti kannatustaan EU:n rämpiessä kriisistä kriisiin. Tänä päivänä monissa maissa populistiset puolueet ovat nousseet maidensa suurimpien puolueiden joukkoon ja tietyissä maissa jopa hallitukseen asti. On kuitenkin helppo yhtyä David Hannayn näkemykseen siitä, että valtaan päästyään populistiset puolueet menettävät helposti kannatustaan äänestäjien huomatessa, että kaiken vastustamisen takana varsinaiset ratkaisut puuttuvat. On kuitenkin erittäin tärkeää huomata, että vaikka populistisilla puolueilla eri maissa on paljon samankaltaisuuksia, niin kuitenkin niiden väliset erot radikaalisuudessa ja hallituskelpoisuudessa vaihtelevat huomattavasti eri jäsenvaltioiden välillä. Toinen mielenkiintoinen huomio päivän keskusteluista liittyi kansanäänestykseen ja mitä Skotlanti tekisi mahdollisen brexitin jälkeen. Hannay esimerkiksi uskoi skottien olevan niin euromyönteisiä, että mikäli jäsenyyden vastustajat voittavat, myös Yhdistynyt kuningaskuntakin hajoaisi Skotlannin erotessa siitä ja hakiessa sen sijaan EU:n jäsenyyttä. Tästä syystä Hannayn mielestä kansanäänestyksessä pääkysymyksenä onkin pelkän EU-jäsenyyden sijaan kysymys “two unions or no union?”.

Torstain aikana pääsimme vielä kuuntelemaan myös monia muita paneelikeskusteluja sekä asiantuntijapuheenvuoroja, joista päällimmäisenä jäivät mieleen The Economistin Edward Lucasin visioinnit tämän vuosisadan Euroopalle sekä Oxfordin yliopiston kansainvälisen politiikan tutkijan, Hartmut Mayerin puheenvuoro populismista. Päivän päätteeksi illallistimme parlamentaarikko Neil Carmichaelin kanssa sekä juhlistimme kuningattaren 95. syntymäpäivää.

Perjantaina alkupäivä kului jälleen teeman mukaisissa asiantuntijapuheenvuoroissa, joista omasta mielestäni mielenkiintoisin oli entisen parlamentaarikon ja entisen EDS:n puheenjohtajan Ian Taylorin puhe. Hän oli ollut puheenjohtajana aikana, jolloin britit eivät vielä edes olleet EU:n jäseniä, 1968-1970. Hän muistutti meitä siitä, kuinka jokaisella sukupolvella on aina omat haasteensa voitettavanaan. Hauskana lisänä Taylor kertoi yhden hänen silloisista varapuheenjohtajistaan olleen muuan herra Carl Bildt. Loppupäivästä keskityimme työryhmätyöskentelyyn ja valmistelimme ja muokkailimme saapuneita aloitteita seuraavan päivän kokousta varten.

Lauantaina oli vuorossa neuvoston kokous, joka oli itselleni ja Emmille vuoden toinen ja verrattuna edelliseen kokoukseen Berliinissä, myös hyvin erilainen. Berliinissä oli EDS:n talvikorkeakoulu, joka on toinen vuoden päätapahtumista ja kokous kesti siellä likimain 12 tuntia ja sisälsi paljon erimielisyyksiä, kun taas tällä kertaa agendalla oli huomattavasti vähemmän asioita ja neuvosto pääsi verrattain helposti ja nopeasti yhteisymmärrykseen käsiteltävistä asioista. Neuvoston kokouksen jälkeen tapasimme vielä Nordic Conservative Student Unionin (NKSU) jäsenien kanssa ja kävimme läpi NKSU:n tämän hetkistä tilannetta ja myös sen tulevaisuutta.

edslondon2
(NKSU, © Péter Láng)

Seuraavaksi itselläni on vuorossa EDS:n historian ensimmäinen “Centre-Right Academy”, joka järjestetään 12.-15.5 Zagrebissa, Kroatiassa. Kyseinen tapahtuma tulee keskittymään mm. keskustaoikeistolaisiin arvoihin ja yleisesti järjestötoimintaan aina jäsenhankinnasta edustajistovaaleihin.

Ps. EDS:n jäsenlehden työvuoden viimeinen numero on jälleen ilmestynyt ja se on ilmaiseksi luettavissa osoitteessa http://www.bullseye-magazine.eu/.

Tommi Pyykkö
Kansainvälisten asioiden sihteeri