Francis Fukuyama puhui kylmän sodan päätyttyä historian lopusta, sillä liberaalin demokratian voittokulkua ei näyttänyt pysäyttävän mikään. Venäjän demokratisoituminen näytti vääjäämättömältä ja Yhdysvallat hallitsi maailmanpolitiikkaa.

Toisin on kuitenkin vuonna 2017.

Turkin demokratia on vain nimellinen jäänne Recep Erdoğanin hallitessa rautaisella otteella. Sama kehityskulku on tapahtunut myös Venäjällä. Vladimir Putin on tukahduttanut oppositiovoimat. Putinin päävastustajan Boris Nemtsovin murhassa on useita epäselvyyksiä ja Putinin hallinnon osuutta ei voida ainakaan sulkea pois.

Tulevia vuosikymmeniä leimaa Kiinan sotilaallisen, taloudellisen ja poliittisen vaikutusvallan kasvaminen. Mahdin kasvaessa yhä useampi maa näyttää kääntyvän sen puoleen. Yhdysvallat hylkäsi Tyynenmeren vapaakauppasopimuksen, joten Kiina luultavasti sitoo Tyynenmeren valtiot itseensä vapaakauppasopimuksella ja näin lisää alueellista valtaansa.

Kiinan vaikutusvallan lisääntyessä myöskään demokraattiset oikeudet eivät ole itsestäänselvyys. Esimerkiksi Filippiinit ovat kääntyneet yhä kasvavissa määrin Kiinan suuntaan ja maiden hallinnot muistuttavat huolestuttavan paljon toisiaan. Millainen kehitys muualla maailmassa tulee olemaan Kiinan massiivisen infrastruktuurihankkeen eli uuden silkkitien myötä?

Myös Euroopan unionin itäisten jäsenmaiden kehitys on ollut huolestuttavaa. Esimerkiksi Puolassa media on käytännössä julkisen vallan ohjauksen alla ja samanlaista kehitystä on ollut myös Unkarissa.

Venäjä on harjoittanut määrätietoista Euroopan unionin yhtenäisyyttä rikkovaa politiikkaa. Hajanaisen unionin myötä Venäjän on helpompi vaikuttaa yksittäisiin jäsenvaltioihin ja saada tavoitteitaan läpi.  Se on rahoittanut EU-kriittistä Marine Le Penin johtamaa Kansallista Rintamaa ja lietsoo trollitehtaillaan epäluottamusta tiedotusvälineisiin.

Globaalin epädemokraattisuustrendin lisääntyessä Euroopan unionin tulee pitää yhtä ja puolustaa ihmisoikeuksia sekä sananvapautta. Ainoastaan yhteisessä rintamassa voidaan taistella disinformaatiota ja autoritaarisuutta vastaan. Itäisten jäsenmaiden epädemokraattiselle kehitykselle tulee laittaa loppu ennen kuin on liian myöhäistä. Vain näin varmistetaan meille tärkeiden arvojen säilyminen.

Sami Kontola

Kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen