Mikäli olet eri mieltä, niin otsikon lukiessasi saatoit kenties hieman hymähtää. Mikäli olet ihminen, jolla toimii vähintään näkö- tai kuuloaisti, niin olet saattanut viime vuosina myös havaita eräänkin värisen oppositiopuolueen pian väistyvän puheenjohtajan nostavan esiin koulutusleikkaukset. Poliitikoksi, joka on ollut milloin missäkin huolissaan liiallisesta leimaamisesta, hän on kuitenkin itse nähnyt yllättävän paljon vaivaa leimatakseen Kokoomuksen mahdollisimman koulutusvihamieliseksi puolueeksi.

En yritä väittää, etteikö leikkauksia olisi tapahtunut, tai etteikö myös huonoja päätöksiä olisi tehty. Voisiko kuitenkin olla niin, että kaikki paha ei olisikaan Kokoomuksen syytä? Voisiko olla niin, että ilman Kokoomusta koulutusleikkaukset olisivat olleet vielä suurempia ja huonommin kohdennettuja? Voisiko olla niin, että nostaessaan koulutusleikkaukset kynnyskysymykseksi olisi Kokoomus samalla menettänyt mahdollisuuden vaikuttaa kaikkiin muihinkin itselleen tärkeisiin asioihin. Tällöin toki se olisi voinut vapaasti hurskastella oppositiossa ilman minkäänlaista vastuuta ja keskittyä vain oman kannatuksensa kasvattamiseen. Kuulemma tällaisiakin puolueita on.

Voisiko myös olla niin, että hallitusneuvotteluissa kolmen puolueen luomista suuntaviivoista huolimatta Kokoomus halusi itselleen tärkeän opetusministerin salkun, tiedostaen sen tulevat haasteet. Voisiko olla niin, että esimerkiksi maatalousministerin salkun päätyminen Keskustalle ja opetusministerin salkun päätyminen Kokoomukselle ei ollut sattumaa? Voisiko se kertoa jotain puolueiden intresseistä? Voisiko olla niin, että Sanni Grahn-Laasosen ansioluettelossa ei harrastusten kohdalla luekaan opiskelijoilta riistäminen? Voisiko olla niin, että ylidramaattisella inhimillisyyden hokemisella kaikki paha ei maailmasta poistuisikaan?

Voisiko tämän tietoisen uhriutumisen ja olkiukkoilun taustalla olla jonkinlaista viestiä? Voisiko olla niin, että opposition syytökset eivät aina välttämättä pidäkään mustavalkoisesti paikkaansa, vaikka se sinun ajatteluun ja ennakkoluuloihin sopisikin? Saattaa olla niin, ettemme koskaan saa vastauksia aivan kaikkiin edellisten kappaleiden jossitteluihin. Fiksu lukija saattoi toki ymmärtää, ettei se välttämättä ollut tarkoituskaan. Saatat kuitenkin sivuuttaa tämän koko kirjoituksen hyväuskoisen hölmön turhanpäiväisenä jossitteluna, jolloin tulet juuri todistaakseni pointtini.

Voisiko olla niin, että monet opposition puheet perustuvat aivan samanlaiseen jossitteluun ja mielikuvien luontiin, joiden lopullista totuutta emme koskaan tule saamaan selville?

Ehkäpä.

Tommi Pyykkö