EDS:n vuosikokous Berliinissä 28.7.-2.8.2013

European Democrat Students piti tämän vuoden vuosikokouksensa kuumassa Berliinissä, missä näin kesän lopussa kokoontui suuri määrä EDS:n varsinaisten jäsenorganisaatioiden edustajia ja vierailijoita. Ohjelmassa oli pysyvien työryhmien kokoontumista, workshop-työskentelyä erilaisten teemojen alla, Higher Education and Research –ohjelmapaperin jatkotyöstöä, vuosikokous, verkostoitumista ja tietenkin tutustumista Berliiniin. Tuhatkunnan edustajina tapahtumassa olivat varapuheenjohtaja Sofi Weckman, liittohallituksen jäsen Antti Pynttäri ja minä.

Higher Education and Research-työryhmä

Olimme paikalla Higher Education and Reseach (HER) ja Policies for Europe (PE) –työryhmien kokoontumisissa heti maanantaina. Keskustelimme HER-työryhmässä aloitteista, jotka koskivat muun muassa opiskelijoiden ja tiedon liikkumista EU:n alueella, vapaaehtoistyön tunnustamisesta ja palkitsemisesta ja eurooppalaisesta korkeakoulutuksen digitalisoitumisesta. Tuhatkuntalaisilla oli erityisesti annettavaa keskusteluun sähköisestä korkeakoulutuksesta, sillä Suomi edelläkävijä monessa osin joustavassa ja sähköisessä koulutuksessa. Tämä aloite päätettiin valmistella huolella ja tuoda se valtuuston kokoukseen vasta syyskuussa Belgiassa.

PE-työryhmässä tärkeiksi asioiksi nousivat aloitteet kyber-turvallisuudesta ja yhteistyöstä itäisten valtioiden kanssa. Työryhmässä nähtiin tärkeänä, että näiden valtioiden, kuten Armenian, Azerbaijanin, Valko-Venäjän, Georgian, Ukrainan ja Moldovan demokraattista kehitystä pitää tukea, sillä se hyödyttää myös muita Euroopan maita. Vuosikokouksessa valittu uusi EDS:n hallitus päättikin perustaa uuden pysyvän työryhmän, jonka nimi on Eastern partnership.

Tiistaina puimme monenlaisia kysymyksiä yhdessä asiantuntijoiden kanssa workshop-tyylillä. Osallistuimme eKorkeakoulu- ja EU:n laajentumiskeskusteluihin. Keskiviikkona järjestettiin Konrad Adenauer –stiftungin rakennuksessa EDS:n vuosikokous, jossa organisaatiollemme valittiin uusi puheenjohtaja, pääsihteeri sekä kahdeksan varapuheenjohtajaa. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Ewa Majevski Saksasta ja pääsihteeriksi Ingrid Hopp Norjasta. Varapuheenjohtajakandidaattien esittelyn jälkeen valituksi vaalissa tulivat Viktor Wollstad (Iso-Britannia), Anna Masna (Ukraina), Vit Vosecek (Tsekki), Teele Holmberg (Viro), Florian Weinberger (Itävalta), Ivan Burazin (Kroatia), Giorgos Chatzegeorgiou (Kypros) ja Andrey Novakov (Bulgaria).

Uusi hallitus aloitti toimintansa heti seuraavana päivänä ja haastatteli työryhmäpuheenjohtajaehdokkaat ja piti ensimmäisen kokouksensa. Olin itse ehdolla HER- työryhmän yhdeksi puheenjohtajaksi ja tulinkin valituksi yhdessä Tanskan Mikkel Wrangin ja Saksan Dimitar Keranovin kanssa. Työryhmäpuheenjohtajana käsittelemme meille tulevia aloiteita ja hoidamme niiden läpikäyntiä EDS:n tapaamisissa. Lähden elokuun lopussa Budapestiin koulutukseen, jossa suunnittelemme tulevaa vuotta.

Energiakomissaari Günther Oettinger kuvassa Sofin, Veeran ja Antin kanssa.

Ohjelmaan sisältyi myös hieman nähtävyyksiä ja vapaamuotoista ohjelmaa, kun pääsimme jokilaivaristeilylle, jossa meille oli puhumassa EU:n energiakomissaari Günther Oettinger. Viimeisenä päivänä lähdimme tutustumaan Stasin entiseen vankilaan ja Potsdamerin palatsialueeseen. Loimme yhteyksiä muihin edustajiin ja palasimme varmasti takaisin idearikkaampina. Tuhatkunnan osaaminen koulutuspolitiikassa on tunnustettu EDS:ssa ja haluammekin tuoda sitä edelleen esiin aloitteiden käsittelyssä ja tulevassa korkeakoulupoliittisessa ohjelmapaperissa.

Kansainvälisin terveisin,
Veera Ylimaunu