Bukarestissa järjestettiin 17.-18.10.2012 Euroopan kansanpuolueen kongressi teemalla ”The answer is more Europe!”. Kongressi on puolueen ylin päättävä elin, joka kokoontuu joka kolmas vuosi. Tapahtumaan odotetaan yli 2000 osallistujaa. Puhujista mainittakoon Saksan liittokansleri Angela Merkel, Euroopan komission puheenjohtaja Jose Manuel Barroso ja EPP:n istuva puheenjohtaja Wilfried Martens.

Euroopan kansanpuolueen opiskelijajärjestö European Democrat Students haki kymmentä vapaaehtoista kongressiavustajiksi Bukarestiin. Minulla ei ole kongressiavustajan tehtävistä mitään kokemusta, joten tietenkin päätän hakea. Laskeakseni rimaa muille rohkeille, tässä kongressikokemuksiani!

Etukäteen eniten jännittää olla ensimmäisten joukossa kuulemassa henkilövalinnoista. Kokous valitsee EPP:lle puheenjohtajan, 10 varapuheenjohtajaa, pääsihteerin ja taloudenhoitajan. Valitaanhan Martens jatkokaudelle? Opiskelijaliikkeen upeana saavutuksena EDS:llä on oma ehdokkaansa EPP:n varapuheenjohtajaksi; EDS:n varapuheenjohtaja, 24-vuotias liettualainen Gintarė Narkevičiūtė.

Koneen laskeutuessa katson ulos ikkunasta, ajatellen ”take a good look – that´s the most of Romania you´re going to see on this trip” (kyllä, kun tarpeeksi käy läpi englannikielistä materiaalia matkalukemisina, on helpompi ajatellakin englanniksi). EDS järjestää Bukarestissa oman tapahtumansa kongressin ympärille. EDS-tapahtumissa päivät ovat poikkeuksetta täysiä, eikä emopuolueen kongressi varmasti tuo yhtään helpotusta aikatauluihin. Vuorokautta ennen kongressin virallista avausta romanialaisen aerodynaamikon mukaan nimetyllä, Henri Coandăn kansainvälisellä lentoasemalla on jo säpinää: kuvaajat kärkkyvät nimekkäitä kongressivieraita ja EPP:n standeilla päivystää kansallispukuisia nuoria vastaanottamassa osallistujia.

Tiistai-iltana EPP:n assistenteilla on palatsimaisessa parlamenttitalossa lyhyt briefing, jossa käydään läpi perusasiat. Tiivistäen tärkein ohjenuora on ”keep smiling”, eli muista hymyillä. Hymyllä ei lepytetä hermostunutta asiakasta, mutta sillä korjataan jo paljon. Onneksi perehdytys on edellisenä iltana, sillä oikean sisäänkäynnin löytäminen maailman suurimpiin lukeutuvan, 330 000 m2 ja 1 100 huoneen rakennuksesta ei ole niin helppoa, kuin optimistisimmat odottaisivat. Romanialainen kollegani kehaisee parlamenttitalon olevan maailman toiseksi suurin rakennus Pentagonin jälkeen – mittapuita on toki monia ja rakennus on kieltämättä valtava, mutta kärkikaksikkoon kuuluminen lienee paikallista urbaanilegendaa.

Keskiviikkoaamuna rumba alkaa pitkän päivän ensiaskelin. EDS:n kymmenen jäsentä, paikallisen poliittisen organisaation UDMR:n nuoria ja EPP:n työntekijöitä hymyilee rivissä vastaanottotiskin takana. Parlamenttitalon pääaulassa on neljä vastaanottopistettä maittain, joista osallistujien nimikyltit löytyivät aakkosjärjestyksessä. Osallistujastatuksen sanelemana vieraat saavat määrätyn värisen nimilapun, joka toimi kulkulupana. Punainen nimilappu vieraille, harmaa henkilökunnalle, vihreä ja oranssi delegaateille ja mepeille, kultainen puolueiden puheenjohtajille, EPP:n puheenjohtajistolle ja niin edelleen. Värikoodi kertoo esimerkiksi, onko vieraalla äänioikeutta, ja millä paikoilla hän istuu kokoussalissa.

Turvatarkastus sisäänkäynnillä on perusteellinen, jopa CES:in (Centre for European Studies, EPP:n oma think tank) yleiseen jakoon tarkoitetut kirjapinot läpivalaistaan pitkällisesti. Ortodoksipappi kääntyilee kuuliaasti mutta hymyillen turvamiehen tarkastuksessa piipattuaan metallinpaljastimissa. Turhan innokas kameramies saatetaan ulos turvamiesten toimesta.

Osa assistenteista opastaa kongressivieraita oikeisiin kokoustiloihin. Itse tervehdin saapuvia vieraita ulko-ovella, toivotan heidät tervetulleeksi ja ohjaan kotimaan mukaan oikealle vastaanottotiskille. Ihmiset ilahtuvat ystävällisestä vastaanotosta ja osa kätteleekin luullen minua ehkä hieman todellista tärkeämmäksi, onhan minulla vakuuttava jakku ja nimikyltti.

Vastaanoton ohella assistenttien päätehtäviin kuuluu ääntenlasku pääsalissa. Kongressissa äänestettiin mm. EPP:n päivitetystä periaateohjelmasta ja kongressin kannanotosta. Jokaiselle assistentille oli jaettu oma, noin 140 henkilöä kattava alue kokoussalissa. Perehdytyksessä tietysti murehdimme, että mitä jos ei ehdi laskea tai menee pieleen; ”Then you nearly have to guess” järjestäjä vitsailee. Vai vitsaileeko?

Ajoittain aula hiljenee, mutta samassa perille paukkaa bussillinen osallistujia. Merkittävimpiä vieraita varten aulan keskiosaan on levitetty punainen matto, joten vastaanottotiskillä työskentely ei takaa etuoikeutta tavata aivan kaikkia. ”Shhhhhht, Katainen!” järjestäjä puuskahtaa ja juoksee, hymyillen, punaisen maton poikki ojentamaan nimikyltin EPP:n istuvalle varapuheenjohtajalle.

Puolen päivän maissa assistentit pääsevät vuorotellen lounaalle henkilökunnalle jaetulla rannekkeella. ”Lehdistön ohi, vasemmalle, kaksi kerrosta maan alle, vihreän maton jälkeen haistatte jo ruuan, sitten taas vasemmalle”. Klo 14 mennessä kaikki vastaanottotiskin takana korkeissa koroissa seisseet naiset ovat riisuneet kenkänsä. Mietin, myisikö hotellin gift shop Crocseja.

Toinen kongressipäivä menee jo omalla painollaan. Päivän päätteeksi koskee niin pohkeisiin kuin poskilihaksiin, mutta olo on tyytyväinen ja helpottunut. Kongressi huipentuu suljetulla lippuäänestyksellä tehtyjen henkilövalintojen julistamiseen: Martens uudelleenvalittiin 91% kannatuksella ja EDS:n Gintarė sai uutena ehdokkaana kunnioitettavat 187 ääntä, mikä ei vielä tällä kertaa kantanut puheenjohtajistoon. Kuten epäilin, parhaat palat Bukarestia tuli nähtyä parlamenttitalon sisältä, mutta kongressin gift bag onneksi sisälsi valmiiksi hankitut tuliaiset ja värikuvat kaupungista.

Päivi Pulsa
Liittohallituksen jäsen 2011 kannustaa tuhatkuntalaisia rohkeasti osallistumaan kansainvälisiin tapahtumiin, etenkin kulisseista käsin!

Linkkivinkit:
EDS, European Democrat Students: http://www.edsnet.org/ tai Facebookissa sivu European Democrat Students
EPP, Euroopan kansanpuolue: http://www.epp.eu/index.asp
Euroopan kansanpuoleen 21. kongressi Bukarestissa: http://epp2012.eu/