Akseli Rov. puoluekokousJälleen kerran pienessä ihmemaassamme on aloitettu keskustelu alkoholipolitiikan suunnasta keskioluen siirtämisellä Alkoihin. Loogisesti avaus tulee peruspalveluministeri Huoviselta ja STM:ssä onkin jälleen saatu kova työ linjapaperien päivämäärien muuttamisessa päätökseen.

On toki nostettava hattua siitä, ettei linja muutu, vaikka ministerien puoluekannat vuosien varrella ovatkin muuttuneet.  Toki samalla voidaan pohtia, että onko tämä siirrä alkoholiostoksesi Viroon-politiikka se kaikkein järkevin tapa toimia. Tarvitsemme siis alkoholipolitiikan tekemisessäkin uutta näkökulmaa vanhan pöhöttyneen sijaan.

Olen tästä kyseisestä aiheesta paasannut aiemminkin ja tuolloin mielipidekirjoituksessa käsittelin pienpanimo-oluiden tuomista ruokakauppoihin. Ja aion jatkaa vääntämistä jatkossakin, vaikka viime kerrallakin koitettiin lunta tuupata nuoren miehen tupaan. Nähdäkseni alkoholipolitiikan yksi ongelmista on se, että sitä tarkastellaan aivan liian suppeasti. Asiaa katsotaan STM:ssä ja THL:ssa verotulojen ja haittojen kautta. Panimoteollisuus toki katsoo asiaa omasta näkökulmastaan, mutta se on kuitenkin pyrkinyt sivistämään jäyhää kansaamme pois “lumihanki, poliisi ja viimeinen erhe” – mentaliteetista.

Kukaan meistä tuskin on sitä mieltä, etteikö alkoholista aiheutuisi merkittäviä haittoja ja etteikö niiden torjuminen olisi tärkeää. Valitettavasti vuosien saatossa on vain huomattu, että verotuksella, rajoituksilla ja aukioloaikojen kikkailulla alkoholikäyttäytymisen suuntaa ei saada muutettua. Tämä käy muuten erittäin hyvin ilmi WHO:n julkaisemasta raportista Alcohol in the European Union. Consumption, harm and policy approaches.

“For instance, in a country where wine is used as a beverage with meals, a substantial increase in wine prices could increase the consumption of bottled water but it would hardly increase the use of home-distilled spirits or illicit drugs. In countries where alcoholicbeverages are mainly used as intoxicants, increases in alcohol prices are more likely to lead to an increase in the consumption of home-distilled or -brewed beverages or even illicit drugs than of bottled water or milk.” – WHO: Alcohol in the European Union. Consumption, harm and policy approaches

Suomen ongelmana on se, että hinnan muutoksilla ylöspäin ei ole niin merkittävää vaikutusta kulutukseen. Tilastojen mukaan verotuksen kiristäminen vähentää kotimaasta ostetun alkoholin määrää ja lisää tuontia. Toki suoraan alkoholin myynnistä saatavat verotulot kasvavat huomattavasti. Hinnan laskeminen taas vähentää hieman tuontia ja lisää kulutusta, mutta verotulot taas laskevat selvästi.

Meidän on tunnustettava tosiasiat. Meidän on muutettava asenteita, jotta voimme ehkäistä alkoholihaittoja, sillä nykyisellä alkoholipolitiikalla ei kulutusta saada mitenkään laskuun. Päinvastoin  ylläpidämme alkoholin nauttimisen mystiikkaa sekä kapinahenkeä nykyistä sääntelyä vastaan.

Myös alkoholin mielikuvamarkkinoinnista väännetään tällä hetkellä paljon. Samaan hengenvetoon voisi myös kysyä, että pitäisikö pika- ja einesruoan mielikuvamarkkinointi kieltää, koska ylipaino on alkoholiakin suurempi haitta? Käännetäänpä ajatus kieltämisestä aivan päinvastaiseen suuntaan. Voisiko mielikuvamarkkinointia hyödyntää kansakuntamme juomatapojen muuttamisessa? Kokisitko kovinkin pahana, jos olutta tai siideriä markkinoitaisiinkin siten, että pariskunta nauttii hyvän ruoan yhteydessä tuopillisen? Tai vaihtoehtoisesti lasillisen viiniä kynttilän valossa?

Laadukkaiden tuotteiden myyminen kaupoissa lisäisi kuluttajien valinnanvapautta, mutta ei lisäisi kulutusta. Se, että perustelemme esimerkiksi vahvempien oluiden myymistä Alkossa kulutuksen kasvamisella, on hieman erikoista. Uskotaanko tosiaan siellä STM:n käytävillä, että useamman euron maksavan oluen myyminen räjäyttäisi myynnin pilviin? Herätys! Ei sellaisella tuotteella vedetä lärvejä, vaan siitä nautitaan.

Susanna Huovisen on aika tunnustaa tosiasiat ja lisätä laatua kansalle! Laadukkaat oluet ja siiderit kaupan hyllylle, jotta keskivertokansalainen voi valita humalahakuisuuden sijasta nautinnonhakuisuuden.

– Akseli

Kirjoittaja on Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja sekä laadukkaiden oluiden ja siiderien (joita lähi-Alkosta ei saa) ystävä.