Käytä ääntäsi presidentinvaaleissa!

Presidentinvaalikampanjointi on täydessä vauhdissa ja osa kahdeksasta ehdokkaasta on kampanjoinut jo yli vuoden. Kampanjointi on ollut someaktiivisuuden lisäksi pääosin erilaisia perinteisiä puhetilaisuuksia ja kansalaisten tapaamista toreilla, ostoskeskuksissa ja vaaliteltoilla ympäri Suomen.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön kansansuosio on poikkeuksellisen korkea ja uusimpien gallup-mittausten perusteella hän olisi menossa läpi jo ensimmäisellä kierroksella, joka käydään 28. tammikuuta. Niinistöä kannattaisi jopa lähes 2/3 äänestäjistä, joka on erittäin poikkeuksellisen korkea kannatus presidentinvaaleissa Suomessa.

Miksi Niinistön kannatus on näin korkea ja mitkä ovat sen perimmäiset syyt?

Sauli Niinistö oli ehdokkaana vuoden 2006 presidentinvaaleissa ja kannatus oli jo tuolloin laajaa: Tarja Halonen voitti toisella kierroksella 3,6 prosenttiyksikön erolla Niinistöön, äänisaldon eron ollessa reilut 100,000 ääntä Halosen hyväksi.

Vuoden 2012 vaaleissa mentiin jälleen toiselle kierrokselle ja ehdokas Niinistön kannatus oli merkittävästi suurempi verrattuna Pekka Haavistoon. Niinistö voitti vaalit 62.6 prosenttiyksikön äänisaaliilla ja hänen virkakautensa 12. Suomen tasavallan presidenttinä alkoi 1. maaliskuuta 2012.

Tästä näin ollen alkoi Sauli Niinistön tähän mennessä 6 vuotta kestänyt valtakausi ja se on ollut menestyksekäs. Suhteita vieraisiin valtioihin on hoidettu tasapuolisesti ilmansuunnasta riippumatta ja vuoropuhelu on ollut hyvin aktiivista. Sauli Niinistön julkisuuskuva on myös hyvin leppoisa ja muu toiminta, kuten radion Luontoiltaan soittaminen kansalainen Niinistön ominaisuudessa ovat luoneet kuvaa koko kansan presidenttinä.

Niinistön suuri kansansuosio ei siis ole yhden onnistumisen ansiota, vaan monien asioiden summa. Töitä on tehty koko kuusi vuotta. Asiantuntemusta ja diplomatian taitoa tehtävän menestyksekkääseen hoitamiseen riittää.
Niinistöä vastaan kilpailevien ehdokkaiden tilanne ei missään tapauksessa ole tällaisessa tilanteessa helppo, mutta presidentinvaalit ovat hienoa aikaa vaihtoehtoisista linjanvedoista puhumiseen julkisessa keskustelussa. Se on demokratiaa parhaimmillaan. Äänestää kannattaa, oli ehdokkaasi kahdeksikosta kuka tahansa!

Janne Heikkinen

Turun Kokoomusopiskelijat – AKN ry:n hallituksen jäsen